UNIK PROFIL: Boeing 747 har en karakteristisk design som selv folk med liten flyinteresse kjenner igjen. Foto: United.com
UNIK PROFIL: Boeing 747 har en karakteristisk design som selv folk med liten flyinteresse kjenner igjen. Foto: United.com

Jumbojeten parkeres for godt i USA

Det haster hvis du vil fly Boeing 747 med et amerikansk flyselskap.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

United Airlines annonserte denne uken at de faser ut sine jumboer for godt, ett år tidligere enn planlagt.

Det betyr at selskapets 747-maskiner blir pensjonert i oktober, melder CNN.

Også Delta Air Lines setter sine jumboer på bakken i år. Delta er det eneste andre amerikanske flyselskapet som fortsatt flyr 747 i passasjertrafikk, ifølge USA Today. Dermed settes en strek for jumbojetens æra i flyets eget hjemland.

Trist

– Det er en bittersøt milepæl – denne jumbojeten med sin umiskjennelige profil representerte en gang i tiden det ypperste innen flytrafikk, uttaler United-sjef Scott Kirby.

Boeing 747 er et av de store ikonene innen luftfarten. Flyet med de fire motorene og den karakteristiske kuppelen som utgjør kabinens andre etasje fløy første gang i 1969. Fra 1970 brukte United 747 på sine ruter mellom California og Hawaii. Maskinen fikk tilnavnet jumbojet og «luftens dronning».

I 37 år kunne 747-en smykke seg med å være det flyet i verden med størst passasjerkapasitet. Til tross for at flyet er blitt modernisert flere ganger, ser tiden ut til å ha løpt fra jumboen.

Nye tider, nye krav

Dagens flyselskaper foretrekker tomotors maskiner som Boeing 777 og rykende ferske Airbus A350 til sine langruter på grunn av bedre komfort og drivstofføkonomi og lavere driftskostnader. Selv den siste utgaven av 747, med betegnelsen 747-8, selger dårlig. Produksjonen er nede i fem-seks fly i året, skriver CNN.

Da Air France pensjonerte sin siste jumbojet for et år siden, ble det tydelig at mange har et spesielt forholde til det spesielle flyet. Hele 30.000 mennesker prøvde å få billetter til avskjedsturene.

Fortsatt er mange 747-maskiner i drift. Flyene er dessuten populære som fraktmaskiner. En 747 var også rockegruppa Iron Maidens valg da bandet fartet rundt på verdensturne i fjor med vokalist og pilot Bruce Dickinson bak spakene, og USAs president flyr fortsatt med en spesialinnredet 747.