Bugatti er bilmerket for de virkelig, virkelig rike. Nå har sjefen for Bugatti selv lettet litt på sløret rundt hvem eierne egentlig er.
Bugatti er bilmerket for de virkelig, virkelig rike. Nå har sjefen for Bugatti selv lettet litt på sløret rundt hvem eierne egentlig er.

De som eier en slik har i gjennomsnitt 64 biler

Verdens rikeste – og hva de kjører.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når verdens aller rikeste skal kjøpe bil, da holder det naturligvis ikke med Mercedes, Ferrari eller kanskje Porsche.

Nei, da skal det mer eksklusive ting til, biler som ingen med vanlig lønnsinntekt har mulighet til å kjøpe.

En som vet mye om dette er Wolfgang Duerheimer. Han er toppsjef for de to meget eksklusive bilmerkene Bentley og Bugatti (som for øvrig begge er eid av det langt mer folkelige Volkswagen-konsernet).

Flyr alltid business

Folk som Duerheimer snakker sjelden mye om kundene sine, men nå har han lettet litt på sløret.

I forbindelse med bilutstillingen i Detroit akkurat nå, har han snakket med det amerikanske bransje-nettstedet autonews.com, blant annet om forskjellen på Bentley- og Bugatti-eierne.

De kan alle trygt karakteriseres som rike. Men noen er defintivt rikere enn andre.

De som eier en Bentley, har i gjennomsnitt åtte biler. De er gjerne suksessrike forretningsfolk, som driver eget firma. De flyr alltid business og sikrer seg de beste rommene på femstjerners hoteller. Hvis de ser fotball, er det fra sin egen losje på en av verdens mest berømte stadioner.

Se hva verdens rikeste kan leke seg med nå

Wolfgang Duerheimer er sjef for både Bentley og Bugatti. Her presenterer han Bentleys  GT Convertible.
Wolfgang Duerheimer er sjef for både Bentley og Bugatti. Her presenterer han Bentleys  GT Convertible.

Milliardærer

Hva så med Bugatti-eierne? Jo, de er i følge Duerheimer i en helt annen liga enn dette.

Her snakker vi nemlig et gjennomsnitt på 64 (!) biler. De er som regel milliardærer og bruker egne privafly eller helikoptere (de eier i snitt tre av hver) når de reiser over litt avstander. De bor i de beste suitene i hoteller de gjerne eier selv og flere av dem eier også egne fotballag.

En yacht eller to og omfattende kunstsamlinger hører også med blant eiendelene.

En annen ting Bugatti-eierne kan glede seg over, er medlemsskap i en svært eksklusiv Bugatti-klubb som møtes to ganger i året, i Geneve og California. Her er også Duerheimer selv med, for å kunne ta seg ekstra godt av kundene som gjerne har betalt godt over 10 millioner for hver Bugatti de eier (mange har naturligvis flere).

Chiron er siste modell ut fra Bugatti. Den blir neppe noe vanlig syn på norske veier...
Chiron er siste modell ut fra Bugatti. Den blir neppe noe vanlig syn på norske veier...

Var så dyr at bare verdens rikeste hadde råd

11 til salgs i Norge

Sitter du nå og tenker at dette hadde vært noe for deg? Skal du ha ny eller brukt Bugatti, må du utenfor Norges grenser for å kjøpe. Det rimeligste eksemplaret av Bugatti Veyron som ligger ute til salgs akkurat nå, kommer på 999.000 euro, eller rundt ni millioner kroner. Og det er før norske avgifter...

Dette er siste bil ut fra Bentley: SUV-en Bentayga.
Dette er siste bil ut fra Bentley: SUV-en Bentayga.

Tar du derimot til takke med en Bentley, snakker vi helt annen pris. Her ligger det faktisk 11 eksemplarer ute til salgs i bruktmarkedet i Norge akkurat nå.

Den rimeligste er en 1989-modell Turbo R som blir din for 346.000 kroner.

For en mer moderne Bentley, kan du gå for en 2007-modell Continental GT, den koster en drøy million kroner. Og har du ikke sju biler fra før – ja, da er du med og drar ned antallet biler per Bentley-eier!

Se – her er Bentleys nye SUV i Norge

Bentayga er verdens raskeste SUV, se mer i videoen under:

Er dette verdens villeste luksusbil?