Markedet for mindre SUV-er har økt kraftig de siste årene. Det har blitt stadig mer å velge mellom, samtidig som stadig flere har fått øyne opp for disse bilene.

De er kompakte, høybygde og gjerne med en liten dose offroadfaktor, selv om firehjulstrekk ikke er noe must for mange av kjøperne.

Ford kommer sent til denne klassen med sin EcoSport. Den ble lansert i fjor, men er egentlig ikke ny. Bilen har nemlig vært på markedet i andre land i flere år allerede.

EcoSport er utviklet i Brasil og blir produsert i India. Den er i utgangspuntet skreddersydd for markeder med langt lavere kjøpekraft enn vi har i vår del av verden. Det innebærer flere spareløsninger, likevel viser prislappen på testbilen 269.900 kroner. Mye av årsaken til det er at det norske avgiftsnivået dessverre spiser opp mye av den opprinnelige prisfordelen. Dermed blir det som skal være en billigbil, ikke så billig.

Kan den likevel matche gode konkurrenter i en tøff klasse? Det skal vi finne ut av nå!

Med EcoSport på plass har Ford tre SUV-er/crossovere i det norske markedet, Kuga er hakket større og Edge er den nye toppmodellen fra merket. 
Med EcoSport på plass har Ford tre SUV-er/crossovere i det norske markedet, Kuga er hakket større og Edge er den nye toppmodellen fra merket. 

Hvordan er den å kjøre?

Billigfølelsen kommer med en gang vi setter oss inn og lukker døra, det skjer nemlig med et tydelig ”klunk”. Setene er også temmelig tynne i stoppen og mangler blant annet god sidestøtte. Her er det tydelig at det er spart.

Da forventer vi fort også primitive kjøreegenskaper, men her blir vi positivt overrasket. Ford har lykkes med å gi bilen en bra dose komfort. Understellet er med på notene, både på fin asfalt og på humpete småveier. Støynivået er imidlertid noe høyt og på motorvei går 1-literen fort tom for krefter.

Fronten er den mest vellykkede delen av EcoSport-designet.
Fronten er den mest vellykkede delen av EcoSport-designet.

Derfor ble den kåret til beste motor

Hvordan er plassen?

Dette er en kompakt crossover, og det merkes på plassen. Foran er den helt godkjent, men i baksetet er det begrensede plassforhold.

Bagasjerommet tar unna 355 liter. Det er midt på treet i forhold til klassen. Men en irriterende sak: Bakluka er sidehengslet, noe som skyldes at bilen opprinnelig ble lansert med reservehjulet plassert her. Nå er det borte, og hele løsningen virker bare helt malplassert. Den er tung og uhåndterlig, og på trange parkeringsplasser er dette et skikkelig irritasjonsmoment.

Det ser unektelig merkelig ut, løsningen er slik fordi bilen opprinnelig hadde reservehjulet på bakluka.
Det ser unektelig merkelig ut, løsningen er slik fordi bilen opprinnelig hadde reservehjulet på bakluka.

Dette er smart bil for de som tør å tenke annerledes

Går den bra?

Fords lille 1-liters bensinmotor har vunnet mange priser, og leverer varene her også. Den litt gressklipper-aktige lyden sladrer om at den bare har tre sylindre. De jobber til gjengjeld fint sammen. Effekten er på 125 hestekrefter. Det er nok til å gi helt OK overskudd og motoren kler bilen ganske godt. Men ikke forvent deg noe råskinn: 0-100 km/t tar såpass mye som 12,7 sekunder.

På motorvei blir det fort litt masete. Så forventer vel heller ikke de fleste kjøperne at EcoSport skal ha styrken sin akkurat der.

Fords 1-liters bensinmotor har vunnet mange priser og gjør en god jobb i Ecosport.
Fords 1-liters bensinmotor har vunnet mange priser og gjør en god jobb i Ecosport.

Finest utenpå eller inni?

Det tar en stund før jeg klarer å plassere hva EcoSport-designet egentlig minner meg om, men så kommer det: Daihatsu Terios! Det var en høy og smal liten raring, og også EcoSport har proporsjoner som ikke helt sitter.

Husker du denne? Daihatsu Terios var en liten raring.
Husker du denne? Daihatsu Terios var en liten raring.

Denne kjøper du ikke på grunn av designet. Det ligger nok mer an til medfølende blikk, enn beundrende, når du kommer i en EcoSport.

Innvendig er billigfølelsen veldig klar og tydelig. Dette minner rett og slett ikke om 2017, verken på design eller materialer. Det er svart hardplast overalt, brytere og hendler kjennes kjipe og billige og setene er nevnt: De har fått en dose av sparekniven de også. I sum er ikke dette noe spesielt trivelig sted å være, her burde Ford levert bedre!

Så mye hard og svart plast er det lenge siden vi har opplevd i en helt ny bil.
Så mye hard og svart plast er det lenge siden vi har opplevd i en helt ny bil.

Noen var utålmodig og ville ikke vente på Ecosport

…og hva er konklusjonen?

EcoSport er egentlig et ganske kult prosjekt, fordi det handler om noen helt bevisste valg som er gjort med én ting som mål: Å lage en billigst mulig bil.

Ford Ecosport

Modell: 1,0 Ecoboost Titanium

Motor: 1-liter bensin

Effekt: 125 hk / 170 Nm

Forbruk: 0,54 l/mil

0-100 km/t: 12,7 sek.

Toppfart: 180 km/t

Bagasjerom: 355 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 401 x 176 x 164 cm

Pris fra: 249.000 kroner

Pris testbil: 269.900 kroner

Det funker helt sikkert også bra i markeder der den virkelig er billig. Men til 269.900 kroner blir dette litt feil.

Det finnes mange konkurrenter som både er mer moderne og mer påkostet, men som likevel ikke koster mer. Da blir det tungt å selge EcoSport.

Det finnes én konkurrent med samme oppskrift i salg i Norge. Den heter Dacia Duster og blir din for 251.900 kroner. Da får du en større bil med mer motor og ikke minst også firehjulstrekk.

Også den oppleves som enkel og ganske primtiv, men den gir deg i praksis mye mer bil for pengene.

Ecosport vil nok i hovedsak appellere til godt voksne (les pensjonister) som sannsynligvis kjører Ford fra før. Men de gjør nok lurt i å se etter noe annet enn denne bilen.

Smart bilkjøp: Her kan du lese mer om Dacia Duster

Målgruppa er godt voksne som gjerne vil sitte høyt. Det gjør de nok bedre i mange andre biler enn Ecosport.
Målgruppa er godt voksne som gjerne vil sitte høyt. Det gjør de nok bedre i mange andre biler enn Ecosport.

LES OGSÅ: Storebror snobber oppover