Da Ferrari kastet seg på bølgen med firehjulsdrift – var det med modellen FF. FF står for Ferrari Four. Den var ganske uvanlig til Ferrari å være, på flere områder. Blant annet at den kan fungere som familiebil! Ja, du leste riktig.

Her er det nemlig fire seter og et bagasjerom på hele 450 liter!

Når du legger til firehjulsdrift, kan det vel knapt bli mer praktisk?

Ja, også har den det som i sin tid var det aller sterkeste motoren Ferrari hadde produsert. V12-eren er på 660 hk! Så noen helt alminnelig familiebil er det altså ikke ...

Pris? Jo, som ny i 2012 betalte du i Norge rundt 4 millioner kroner for denne kreasjonen. Men i dag kan du få tak i en FF med kun 37.000 kilometer på telleren, til drøyt 2,3 millioner.

Dette er kanskje det nærmeste du kommer en praktisk familiebil med Ferrari-logo på panseret. FF har nemlig både firehjulsdrift, fire seter og et bagasjerom som faktisk er på 450 liter. Faksimile: Finn.no
Dette er kanskje det nærmeste du kommer en praktisk familiebil med Ferrari-logo på panseret. FF har nemlig både firehjulsdrift, fire seter og et bagasjerom som faktisk er på 450 liter. Faksimile: Finn.no

Se – en Ferrari laget for Norge!

Kupp - på en måte

Her snakker vi altså om prisdropp på rundt 1,7 millioner kroner – og bilen er jo egentlig bare såvidt innkjørt! Det er slikt som må kunne sies å være et kupp. I alle fall om vi er litt rause med akkurat den betegnelsen.

Men det er klart, 2,3 millioner kroner for en bruktbil, er fortsatt spinnvilt.

Apropos spinnvilt. 6,3-literen pøser altså ut et kraftoverskudd som ikke ligner grisen. 0-100 km/t tar kun 3,7 sekunder når du river løs det du og dekkene makter.

Det butter ikke før du når 336 km/t. Men da bør du helst befinne deg på Autobahn.

Denne Ferrarien skal kapre SUV-kunder

7 års serviceavtale

2012-modellen som står til salgs på Røyse i Ringerike, har sort lakk, sort skinn og knallgule bremsecalipre. Gult går forresten igjen i interiøret – både i setene og kontrastsømmer rundt omkring.

Av utstyr kan nevne adaptive kjørelys, alcantara taktrekk, ryggekamera, kamera foran, ventilerte sportsseter, TV-tuner og en del annet snadder.

Justerbart understell er også på plass. Det gjør at du kan heve bilen 4 cm og dermed har du nesten en fullverdig SUV!

Her er baksetene. Kanskje ikke all verdens plass for voksne, men litt over middels bilinteresserte barn kan vel knapt få noe bedre sted å være enn her? Faksimile: Finn.no
Her er baksetene. Kanskje ikke all verdens plass for voksne, men litt over middels bilinteresserte barn kan vel knapt få noe bedre sted å være enn her? Faksimile: Finn.no

Klar til vinterferien

Handler du nå, kan du sikre deg det som ganske sikkert blir hyttefeltets mest eksklusive bil. Her får du garantert noen lange blikk, når du tar med familien og skiutstyret oppover fjellveiene.

Bare vær litt obs. For selv med 4x4, kan 660 hk være litt viltert på glatt underlag. Og er det noe du ikke vil gjøre, er det å stå fast i grøfta, mens skadefro hyttenaboer kjører forbi med et dårlig skjulte glis i sien langt mer folkelige familiebiler.

De går løs på superbilen med slegger

– Fantastisk kjøremaskin

Brooms bilekspert, Benny Christensen, var så heldig å få teste denne bilen da den var ny. Han var ikke mye i tvil om at dette var gromt:

– Interiøret er av ypperste klasse, nydelig finish, suveren materialkvalitet og eksklusivt. Helt klart en fire millioners-bil verdig.

– En helt fantastisk kjøremaskin, med rå prestasjoner og plass til en god del mer en toalettmappe og kredittkort ...

Ferrari FF ser rimelig "verst" ut - og leverer ytelser som matcher utseendet! 
Ferrari FF ser rimelig "verst" ut - og leverer ytelser som matcher utseendet! 

Her kan du lese hele testen på Ferrari FF

Til å gråte av

På bilen vi omtaler her følger forresten med en 7-års serviceavtale. Den kan være gull verdt!

Ferrari er jo ikke akkurat viden kjent for sine utrolig billige dele- og timepriser. Skal du skifte olje og et filter, kan prisen fort nærme seg det du betaler for en nesten ny VW Golf på bruktbilmarkedet...

Så da er det vel egentlig bare å oppsøke nærmeste bank, skaffe verdivurderingen på huset og hytta, og la det stå til?

Se video av FF i snøen – klikk i videovinduet under:

Det var faktisk flere nordmenn som kjøpte FF da den var ny