Slik så den ut i konseptversjon for hele 12 år siden – nå blir det endelig noe av Bronco-comebacket fra Ford.
Slik så den ut i konseptversjon for hele 12 år siden – nå blir det endelig noe av Bronco-comebacket fra Ford.

Nå skal denne tøffingen bli virkelighet

Ford børster støv av legendarisk navn.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford var tidlig ute da de lanserte sin Bronco tilbake i 1966.

Bilen var det vi i dag ville kalt en SUV: En stor, høybygget og robust bil som tålte en trøkk – samtidig som den gjorde jobben som familiebil for mange fornøyde eiere.

Etter tre generasjoner var det slutt i 1996, like før de mer personbil-lignende SUV-ene for alvor begynte å ta av. I etterkant er det mange som har spurt seg hvor smart det egentlig var av Ford å gi seg da.

Tørker støv av konseptbil

Nå skjer det imidlertid ting rundt det etter hvert klassiske navnet. Under bilutstillingen i Detroit som pågår akkurat nå, har nemlig Ford avslørt at de jobber med en oppfølger. Nye Bronco skal etter planen være på markedet i 2020, da som en såkalt verdensbil.

Dermed tørker de også støv av konseptbilen Bronco som ble vist tilbake i 2004. Den gang kom den aldri så langt som til å gå i produksjon. Men det er ventet at flere designelementer fra denne skal være med til den nye bilen.

Nei – dette er ikke noen vanlig pickup

Det er klare likhetstrekk med både Mercedes Geländewagen og Land Rover Defender her - i likhet med de to skal Bronco være en røff og ujålete bil. 
Det er klare likhetstrekk med både Mercedes Geländewagen og Land Rover Defender her - i likhet med de to skal Bronco være en røff og ujålete bil. 

Tøff arbeidshest

Det betyr et røft og funksjonelt design, eller som Ford sier det selv: "En kompromissløs, mellomstor firehjulstrekker".

Bronco skal bygges på samme plattform som neste generasjon av pickupen Ranger. Det betyr et grovbygget understell, med fokus på å takle last og dårlige veier, mer enn mest mulig komfort.

Noen luksusbil blir det definitivt ikke, til det formålet har Ford andre biler. Bronco skal i stedet bli en tøff arbeidshest, til en pris godt under de mer tradisjonelle SUV-ene.

Verdensbil

Ford har de siste årene utviklet en rekke biler under den såkalte One Ford-paraplyen. Det betyr i praksis at samme bil skal kunne selges over store deler av verden, med bare små lokale tilpasninger. Siste generasjon Mustang er et vellykket eksempel på det.

Dette betyr også i praksis at terskelen for å lansere i utgangspunktet smale biler, blir lavere. Dermed kan det også godt hende at neste Bronco også kommer til Europa.

Lansering er altså satt tre år fram i tid. Det betyr at det nok går en stund før vi får se produksjonsklar bil for første gang.

Klassiker: Dette er bestefaren til Audi Allroad

Konseptversjonen har to dører og bakluke, det er nok grunn til å vente at det kommer femdørs-versjon også.
Konseptversjonen har to dører og bakluke, det er nok grunn til å vente at det kommer femdørs-versjon også.

Tøffingen vippet gammel helt av tronen