Kjenner du igjen opphavet? Denne nye konseptbilen har røttet som går mange tiår tilbake i tid.
Kjenner du igjen opphavet? Denne nye konseptbilen har røttet som går mange tiår tilbake i tid.

Denne har vi virkelig ventet lenge på!

Viser ny hippiebuss i Detroit.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At Volkswagen har jobbet med en oppfølger til sin legendariske Hippiebuss, det har vi visst lenge.

De har også vist oss flere utgaver og versjoner opp gjennom årene. Men alle har blitt stoppet før det kom til produksjonsklar bil.

Nå ser det imidlertid ut som det endelig skal bli noe mer håndfast ut av det. Og interessant nok er det elbil-satsingen til konsernet som nå står sentralt.

Dashbordet er futuristisk, med et ratt som enkelt felles inn når bilen kjører seg selv.
Dashbordet er futuristisk, med et ratt som enkelt felles inn når bilen kjører seg selv.

Kjører seg selv

Bilen du ser på bildene her kalles så langt I.D. Buzz. Den er en konseptbil og er basert på VWs nye elektriske plattform, MEB.

Mens røttene designmessig går flere tiår tilbake i tid, skal I.D. Buzz også være en forsmak på det vi kan vente oss fra Volkswagen i årene framover.

Det handler altså om elektrisk drivlinje, dessuten selvkjørende teknologi. Rattet i konseptbilen skal for eksempel enkelt kunne skyves inn, slik at det ikke er i veien når bilen likevel kjører seg selv.

Skyvedører sikret enkel adkomst, flatt gulv inne i bilen gir optimale plassforhold.
Skyvedører sikret enkel adkomst, flatt gulv inne i bilen gir optimale plassforhold.

Selvkjørende bil: Dette gikk ikke helt etter planen...

Rekkevidde på 600 kilometer

Her er det plass til åtte personer, i en bil som har blitt mye større enn opphavet. Den var en kompakt varebil, I.D. Buzz er nesten fem meter lang og skal ha svært mye innvendig plass. Hjulene er plassert ute i hjørnene og gulvet er flatt.

Originalen kom i mange utgaver, Samba-versjonen er en av de mest populære.
Originalen kom i mange utgaver, Samba-versjonen er en av de mest populære.

To elmotorer sørger for framdriften, de byr til sammen på 374 hestekrefter. Rekkevidden blir oppgitt til over 600 kilometer, etter den såkalte NEDC-syklusen. Det er et høyt tall, men der bør det nok også ligge. Kommende Opel Ampera-e byr på rundt 500 kilometer etter denne syklusen. Og når den kommer på markedet senere i år, vil det på mange måter bli målestokken i bransjen.

0-100 km/t skal gå på i overkant av 5 sekunder. Toppfarten er på rundt 160 km/t.

Både setene og bordet i midten sklir på skinner i gulvet.
Både setene og bordet i midten sklir på skinner i gulvet.

Dette er bilen flest nordmenn venter på

Smart flerbruksbil

Batteripakken hos I.D. Buzz er naturlig nok plassert nede i gulvkonstruksjonen. I utgangspunktet har bilen firehjulstrekk, men ifølge VW kan de også levere en utgave med én motor, og drift bare på bakhjulene.

Volkswagen viser en rekke innredningsløsninger som peker mot at dette vil bli en av de smarteste flerbruksbilene på markedet. Noe av det har vi sett før, andre løsninger er nye til dette konseptet.

Bilen har blant annet skyvedører bak, en rekke smarte oppveraringsrom og også et lite bagasjerom i fronten.

Nesten fem meter lang er dette en stor flerbruksbil, med plass for inntil åtte.
Nesten fem meter lang er dette en stor flerbruksbil, med plass for inntil åtte.

30 (!) elbiler

Volkswagen-konsernet har ikke vært spesielt tidlig ute med elbiler, men nå skal de gire kraftig opp de kommende årene.

Her snakker vi hele 30 elektriske modeller, fram til 2025.

SMed det er målsetningen å være markedsledende på elektriske biler. En av modellene som skal sørge for det, er altså I.D. Buzz.

Holdt ut lenger enn du kanskje tror, se mer i videovinduet under:

Les mer: Hippiebussen lever!