– Det har aldri vært  vanskeligere å kjøpe nybil

Derfor velger flere og flere en litt uvanlig løsning.

Mercedes har opplevd en stor salgsøkning de siste årene, blant annet fordi de har utviklet modellutvalget sitt, og fordi de har en rekke ulike drivlinjer i sortimentet.
Mercedes har opplevd en stor salgsøkning de siste årene, blant annet fordi de har utviklet modellutvalget sitt, og fordi de har en rekke ulike drivlinjer i sortimentet.

2016 var det beste året for nybilsalget her til lands siden jappetiden på midten av 80-tallet.

Økonomien i norske husstander er generelt er bra, og det er åpenbart at bil står høyt på ønskelista hos mange.

Samtidig har prisene på mange biler blitt redusert de siste årene, takket være endret avgiftssystem.

Det er ventet at nesten like mange vil kjøpe ny bil i år som ifjor. De har en viktig jobb å gjøre før de bestemmer seg.

– Jeg tror kundene er mer forvirret og i tvil enn de noen gang har vært, sier forlagsredaktør Per-Morten Merg i Bilforlaget AS.

Han er en av dem som følger norsk bilbransje tettest.

Halvparten vil ikke kjøpe diesel eller bensin igjen

Elbilen Opel Ampera-e kommer til å bli en av storselgerne i 2017. Foto: Christophe Ena
Elbilen Opel Ampera-e kommer til å bli en av storselgerne i 2017. Foto: Christophe Ena

– En del vingling

Modellutvalget er blitt langt mer omfattende, drivlinjene er flere og de politiske signalene har vinglet fra år til år.

En annen faktor er usikkerheten rundt priser på diesel og bensin, utstengelse av dieselbiler i byene, bompenger og fordelene knyttet opp mot kjøp og eierskap av elbiler.

– Jeg tror mange er usikre på hvor de har politikerne og hva som blir veien videre. Det har vært en del vingling de siste årene, sier Merg.

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil

Leier i stedet for å kjøpe

Et resultat av usikkerheten, er at flere velger å leie bil gjennom privatleasing, i stedet for å kjøpe.

– Det blir mer interessant fordi det folk fest lurer på, er om verditapet blir større enn ventet. Det vet en jo ikke før bilen skal selges igjen. Det er en del som frykter at en dieselbil er umulig å selge igjen om fem år. Gjennom privatleasing har kjøper en kostnad som er forutsigbar og oversiktlig. I tillegg er renten gunstig, slik at rentekostnaden blir lavere, sier forlagsredaktøren.

Miljøverstinger går mest ned i pris

Hva hadde du kjøpt?

– Hvilken bil ville du kjøpt?

– Det er et godt spørsmål. I dag må du først og fremst se hva bilen skal brukes til. Skal du ut og inn av storbyer, er det noe helt annet enn lange distanser i Hedmark.

– Jeg bor i Lommedalen, i Bærum, og kjører stort sett elbil. Mest fordi det er en herlig bil å kjøre – elbiler er kjappe og støyfrie. Det tror jeg folk som eier elbil erfarer veldig fort. Skal de kjøre innenfor normal rekkevidde, velger de elbil, både på grunn av gunstig pris og fordeler som lite støy og lave driftskostnader.

Denne biltypen av nesten firedoblet salget på fire år

De som velger diesel

Han er imildertid påpasselig med å påpeke at de som fortsatt velger diesel, ikke er "tullete" av den grunn.

– Det kan framstilles litt sånn, fordi politikerne er blitt veldig endimensjonale. En Euro 6 dieselmotor har utslipp som er marignale i forhold til bare noen år siden. Så lenge dieselbil kjøres på landet, og ikke i by, vil også den være en miljøvennlig bil. Det handler om å være mer bevisst om hva bilen skal brukes til.

Han er sikker på at forbrenningsmotoren vil ha en rolle i lang tid framover. Ikke minst i varebiler og lastebiler.

Synes du det er blitt mer komplisert å kjøpe bil enn før? Bruk kommentarfeltet under:

Her er den i Norge: Verdens mest eksklusive SUV