Det estlandske vogntoget hadde så og si ingen bremser bak på den ene siden. Vegvesenet satt på hjullås i påvente av at bremsene blir reparert. Foto: Statens Vegvesen, dt.no/AMEDIA
Det estlandske vogntoget hadde så og si ingen bremser bak på den ene siden. Vegvesenet satt på hjullås i påvente av at bremsene blir reparert. Foto: Statens Vegvesen, dt.no/AMEDIA

Vogntoget røykla hele trafikkstasjonen

Men så var det slutt på ferden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Statens vegvesen vinket inn et estlandsk vogntog for kontroll søndag, målte de bremseskivene til 1900 grader.

Vogntoget hadde kjørt gjennom Oslofjordtunnelen og ned Spikkestadbakkene før det ble vinket inn til kontroll på Drammen trafikkstasjon i Lier søndag kveld.

– Vogntoget røykla trafikkstasjonen og det luktet ordentlig svidd, forteller overingeniør Thore Paulsen i Statens vegvesen, til Drammens Tidende.

1.900 varmegrader

Etter nærmere undersøkelser viste det seg at bremsene på den ene siden bak på vogntoget ikke virket ordentlig.

– Det røk av bremsene. Det er et under at det ikke begynte å brenne, sier Paulsen.

De målte gradene på bremseskiven til 1.900 varmegrader.Paulsen og kollegene satt på hjullås på vogntoget, slik at sjåføren ikke får kjørt videre før bremsene er reparert.

– God følelse

– Vi sitter igjen med en god følelse etter å ha fått luket bort dette vogntoget fra trafikken, sier han.

I samme kontroll ble også en annen sjåfør anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

I tillegg stoppet de et kjøretøy med for bred last. Lasten hadde forskjøvet seg, men sjåføren fikk kjøre videre etter å ha justert lasten.

Du kan lese mer om bil og trafikk på dt.no – her:

Vegvesenet fikk tips – se hva de stopppet!