Torsdag ble Forbrukerombudet oppfordret til å se nærmere på det politiet omtaler som dopapirsvindel.

Folk som verken har bestilt eller forsøkt å kjøpe dopapir har plutselig fått regninger, hentelapper eller levering av større mengder dopapir på døren. Ifølge politiet er det firmaet Dragro Norway som står bak.

Fredag ettermiddag opplyser Forbrukerombudet at de har mottatt 12 klager fra og en rekke tips og telefonhenvendelser fra forbrukere på Dragros telefonsalg og utsendelse av dopapir.

Nå krever Forbrukerombudet at praksisen stanses.

– Vi har stilt skriftlig krav til firmaet om å stanse den ulovlige aktiviteten, at de sletter alle krav og ikke sender doruller som ikke er bestilt, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til TV 2.

Dragro Norway har fått frist til 11. januar på å svare på brevet fra Forbrukerombudet.

– Vi setter lit til at denne virksomheten stanses. Hvis firmaet ikke endrer den ulovlige praksisen, har vi mulighet til å fatte rettslige vedtak og økonomiske sanksjoner, sier Haugseth til TV 2.

I en pressemelding fra Forbrukerombudet vises det til at det er ulovlig å levere varer med krav om betaling, til forbrukere som ikke har inngått avtale om kjøp.

– Det er også problematisk at mange, kanskje særlig eldre, kan føle seg presset til å betale – selv om de ikke har kjennskap til noen avtale, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.