Vil du ha firehjlustrekk uten å ruinere deg, da kan disse være noe å tenke på. Fra venstre Dacia Duster, Fiat Panda og Suzuki Ignis.
Vil du ha firehjlustrekk uten å ruinere deg, da kan disse være noe å tenke på. Fra venstre Dacia Duster, Fiat Panda og Suzuki Ignis.

Topp 5: De billigste nybilene med 4x4

God vinterbil trenger ikke koste skjorta.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi nordmenn elsker firehjulstrekk. 4x4-andelen av nybilsalget har økt jevnt og trutt de siste årene.

Det handler om god fremkommelighet, ekstra trygghet – og vissheten om at bilen takler is, snø og dårlig brøytede veier betydelig bedre enn bilene som bare trekker på to hjul.

Mange tenker kanskje automatisk stor stasjonsvogn eller SUV når vi sier 4x4. Men dette er tilgjengelig på langt flere biltyper. Det trenger heller ikke koste en liten formue, det er denne lille oversikten et bevis på.

Her har vi nemlig sett nærmere på hva som er Norges rimeligste biler med firehjulstrekk akkurat nå, og laget en topp 5.

1. Suzuki Ignis, 199.900 kroner

Suzuki Ignis er Norges rimeligste med 4x4.
Suzuki Ignis er Norges rimeligste med 4x4.

Ja, den rimeligste firehjulstrekkeren i det norske markedet sniker seg – ikke helt tilfeldig – under den "magiske" 200.000 kroners-grensen.

Forrige Ignis forsvant for flere år siden, og ble ikke direkte erstattet. Men nå er arvtakeren her, den ble lansert i Norge før jul i fjor. Prisen er for øvrig den samme som den var på den utgående for ti år siden. Her har altså ting stått stille.

Ignis byr på høy sittestilling, god sikt, brukbar plass og et ikke altfor stort bagasjerom. Ignis har smart løsning med baksete som kan skyves i lengderetningen. Det gjør at bagasjerommet kan vokse fra 204 til 317 liter. Baksetene kan selvfølgelig felles ned for bedre plass.

Bilen har store hjulbuer og god bakkeklaring på 18 cm, hvilket skal gjøre den egnet til å takle både dårlige og ubrøytede veier.

Av andre SUV-aktige egenskaper kan vi nevne Hill Hold Control, Hill Decent Control og Grip Control med optimert 4x4, hvor motoren overfører kraft til de hjulene som til enhver tid har det beste grepet. Slett ikke noen dårlig pakke i en så billig bil, det.

Og så må vi nesten nevne utseendet til slutt. Her har Suzuki laget en bil som tør å skille seg ut. Denne legger du merke til i trafikken!

Les mer: Dette er Norges billigste firehjulstrekker

2. Fiat Panda / Suzuki Swift, 234.900 kroner

Den var Norges billigste, det er ikke Fiat Panda lenger.
Den var Norges billigste, det er ikke Fiat Panda lenger.

Andreplasse er delt, mellom en italiener og en japaner.

Fiat Panda var lenge Norges billigste firehjulstrekker. Den kostet under 200.000 kroner da den ble lansert for noen år siden, det gjør den ikke lenger.

Nå har nemlig den lille Fiaten økt ganske kraftig i pris, og starter på 234.900 kroner. Til den prisen får du den med en 0,85-liters bensinmtor på 85 hestekrefter, og altså med 4x4.

Panda er en ganske enkel og primitiv småbil som nå begynner å trekke på årene. Noen særlige offroadegenskaper kan du bare glemme her, men fremkommeligheten er OK. 225 liters bagasjerom er godkjent til denne klassen å være.

Suzuki Swift er heller ikke akkurat siste skrik på bilfronten. Dette er en typisk japansk småbil med god byggkvalitet, brukbar plass og grei komfort. 1,2-liters bensinmotor på 94 hestekrefter høres slett ikke verst ut i utgangspunktet, men prestasjonene står ikke helt i forhold til antall hestekrefter. Her må du jobbe litt for å brukt kreftene.

Suzuki har lange tradisjoner med firehjulstrekk. Her får du akkurat det du trenger for å klare deg fint gjennom norsk vinter.

Suzuki Swift byr på 4x4 til overkommelig pris.
Suzuki Swift byr på 4x4 til overkommelig pris.

Les mer om Panda 4x4, den finnes i tøff utgave også!

4. Dacia Duster, 251.500 kroner

Dacia Duster er robust firehjulstrekker til svært hyggelig pris.
Dacia Duster er robust firehjulstrekker til svært hyggelig pris.

Dacia er ikke merket som gjør mest utav seg på det norske markedet, Duster er da også den eneste modellen som markedsføres og selges her.

Dette er til gjengjeld en fullverdig kompakt-SUV. Den har plass nok til en familie og har bagasjerom på drøyt 400 liter. Likevel koster den altså ikke mer enn 251.500 kroner. Det har sine grunner.

Dacia er nemlig billigmerket til Renault-konsernet. Den produseres i Romania og teknologien er absolutt ikke siste skrik. For å holde kostnadene nede, bruker Dacia mest mulig eksisterende "hyllevare" fra Renault. Det holder utviklingskostnadene nede. Dessuten er det spart på utstyr og alt som smaker av luksus. Duster er en enkel, men robust bil. Og til denne prisen er den faktisk et lite kupp.

Les testen: Et av de mest fornuftige bilkjøpene du kan gjøre

5. Suzuki SX4 S-Cross, 299.900 kroner

Vi har beveget oss opp 100.000 kroner fra bilen som startet denne oversikten. For 299.900 kroner får du det som akkurat nå er den femte rimeligste bilen med firehjulstrekk på det norske markedet, nemlig Suzuki SX4 S-Cross.

Bak et temmelig anonymt ytre, skjuler det seg en kompakt crossover som velges av de som skal ha en fornuftig bil, til hyggelig pris. Her er det lite som får pulsen til å banke fortere hos de bilinteresserte. Men Suzukien gjør jobben og tar seg fram. Plassen er også bra, bilstørrelsen tatt i betraktning. 430 liters bagasjerom er blant de bedre i klassen. Under panseret i denne utgaven finner vi en 1,6-liter bensinmotor som byr på 120 hestekrefter.

Brukt SUV: Dette er de beste

Suzuki har lange tradisjoner med 4x4 og priser bilene sine aggressivt i Norge.
Suzuki har lange tradisjoner med 4x4 og priser bilene sine aggressivt i Norge.

Ekte firehjulstrekker til 200.000 kroner – sjekk denne!