Denne tøffingen går vi glipp av
Volkswagens nye SUV tøffer seg.
Volkswagen er Norges mest solgte bilmerke, men det betyr ikke at vi nødvendigvis får kjøpe alt de lager. Noe som er trist i tilfellet med Atlas. Den nye flaggskip-SUVen fra konsernet er tiltenkt det amerikanske markedet, og kommer ikke til Norge.
Bilen er både stor og romslig og ville nok helt sikkert ha fått en stor fanskare i Norge. Atlas ble først vist på bilutstillingen i Los Angeles i fjor høst, og så ut som en typisk stor SUV. Men på bilutstillingen i Detroit tar man med seg en R-Line Atlas, og da ser bilen med ett langt tøffere ut.
Hva får du i R-Line pakken?
Med R-Line får du nye støtfangere foran og bak, diffuser, sideskjørt, 20-toms felger og R-Line merker. Alt dette er nok til å løfte utseendet flere hakk, og ville nok også gjort bilen svært populær på det norske markedet.
Dette er gode nyheter for rike nordmenn
På innsiden er det nye pedaler i rustfritt stål, en R-line oppstartskjerm for infotainment-systemet, og R-Line merke på rattet. Ikke så mye kanskje, men du blir ihvertfall påminnet om at du har valgt R-Line-pakken, uansett hvor du kjører.
To motorer til Atlas
R-Line pakken blir tilgjengelig på SE og SEL-versjonene av Atlas. Motormessig får man i USA enten en 2-liters turbomatet TSI-motor på 235 hk, eller 3,6-liters V6 på 276 hk. Diesel trenger du ikke spørre etter engang…
Dette var noen av de lekreste i 2016
En 8-trinns automatkasse er standard til begge motorene, mens 4Motion firehjulstrekk bare er tilgjengelig sammen med V6-motoren. Det betyr at de som velger 2-liters TSI må nøye seg med forhjulstrekk.
Bygges i USA
For VW sin del betyr Atlas en ny toppmodell over Touareg, og den vil gå i konkurranse mot biler som Ford Explorer, Honda Pilot og Chevrolet Traverse. Bilen skal bygges ved Volkswagens fabrikk i USA, og med en lengde på over fem meter og med tre seterader kan den ha muligheter til å lykkes på det tøffe amerikanske markedet.
Riktig pris vil nok bli aller viktigst for å lykkes, men den er ikke klar ennå. Forvent et sted rundt 30.000 til 45.000 dollar, alt etter utstyrsnivå og ekstrautstyr.