BRO-TRØBBEL: Avinor har fått levert feil type flybroer til den nye Pir Nord. Foto: Avinor Oslo lufthavn
BRO-TRØBBEL: Avinor har fått levert feil type flybroer til den nye Pir Nord. Foto: Avinor Oslo lufthavn

Må skifte nye flybroer på Oslo lufthavn

Flyene klarer ikke å åpne dørene om de ikke parkerer nøyaktig der de skal på den nye piren på Oslo lufthavn.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

10 av 12 nye flybroer må dermed skiftes ut, skriver Romerikes Blad.

Broene kjøres fram til flyene etter at de har stanset for at passasjerene skal komme seg av og på flyet. Om ikke flydøra treffer riktig på broen, oppstår det problemer.

Konsekvensen er at passasjerene må vente på hjelp fra bakkemannskaper eller ledes ut flyets bakdør, skriver Romerikes Blad.

Må dytte flyene

To av de 12 nye broene er montert på hjul og kan flyttes frem tilbake. De øvrige ti må skiftes ut.

– Vi opplever at de nye flybroene som brukes når passasjerene går fra flyet og inn i terminalen, har en toleransefeil som gjør at dersom flyene ikke stopper helt riktig i forhold til der brua står, må vi hente inn kjøretøy som må dytte flyene bakover, slik at de står riktig, forklarer Erland Korsgård som er Fagansvarlig Mekanisk ved Avinor Oslo Lufthavn overfor avisen.

Feil broer

Avinors kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud bekrefter overfor TV 2 at broene ikke fungerer optimalt.

– Status er at vi har fått levert feil broer. Leverandøren er innforstått med det og skal bytte dem ut. Det pågår en prosess nå i forhold til å skifte ut disse, sier Ulverud, og legger til at det daglig avvikles 70 avganger og ankomster fra pir nord.

– Sånn sett er det ikke en veldig stor sak, men vi må tilpasse trafikken noe, sier Ulverud.

Ikke uventet

Hun understreker at tiden fram til april er en periode med operativ prøvedrift på den nye terminalen og at det ikke er uventet å oppdage feil og mangler fram til den offisielle åpningen i april.

Ifølge Romerikes Blad vil det ta et år å utbedre alle flybroene.