Dette kan bli morobil til hyggelig pris

Bygger på sterke tradisjoner.

Kan denne i produksjonsform bli å finne hos din lokale Opel-forhandler innen et par år? 
Kan denne i produksjonsform bli å finne hos din lokale Opel-forhandler innen et par år? 

Noen biler blir aldri glemt, og hvis det handler om en populær modell fra et folkelig bilmerke, så vil det komme krav med jevne mellomrom om at modellen må gjøre comeback.

Slik er det for Opel GT (1968-1973), den sjarmerende lille sportsbilen som så ut som en Chevrolet Corvette i miniatyr, og som tok basis i konseptet Opel Experimental GT fra 1965.

Få her hjemme hadde råd til en Corvette, men mange hadde råd til en Opel GT. Således ble den et ungdommelig symbol på en svunnen tid.

Siden Opel ikke har laget altfor mange spennende sportsbiler de siste tiårene har stadig kravet kommet om at man må lage en ny GT.

Et par forsøk

Det har jo for så vidt vært prøvd. Først kom den tøffe Opel Speedster i 2000. En lett og liten sportsbil av den gamle skolen, som ble satt sammen av Lotus i England. Men selv om den var en glimrende sportsbil, var den egentlig for hardcore til å nå det brede publikum.

Nå blir det dyrere å ligge for tett på

I 2007 kom så en ny Opel GT, men det var egentlig et lite passende navn til bilen. For Opel GT var bare en Saturn Sky under et annet navn, og Saturn Sky var bare en mindre pen utgave av den ganske så snertne Pontiac Solstice. Få Opel-fans ble begeistret over den nye GT, som de så på som et kynisk markedsføringstriks.

Det er ikke vanskelig å se hvorfor den opprinnelige Opel GT ble kalt en Corvette i miniatyr.
Det er ikke vanskelig å se hvorfor den opprinnelige Opel GT ble kalt en Corvette i miniatyr.

Et nytt håp

Men så skjedde det endelig noe som ga håp om en ny ordentlig Opel GT. I januar 2016 viste man fram et Opel GT konsept, med alle de rette ingrediensene på plass. Lav vekt, nedstrippet interiør, bakhjulstrekk, kompakte dimensjoner og et stilig design. Den debuterte på Geneve-utstillingen i mars 2016, med en turbomatet tresylindret 1-liters motor på 145 hk under panseret, og vakte mye positiv oppmerksomhet.

Opel har aldri benektet at bilen kan danne basis for en ny GT, men har heller aldri bekreftet det. Hindringene er mange. For det første har ikke Opel en passende plattform å bygge bilen på, og for det andre så blir markedet for bakhjulsdrevne sportslige coupe-biler mindre for hvert år som går. Å lage en egen plattform for et så lite marked gir lite mening rent forretningsmessig.

Opels sjef har lyst å sette bilen i produksjon.
Opels sjef har lyst å sette bilen i produksjon.

Har lyst å lage den

Men det er håp allikevel. I et intervju med britiske Autocar, sier sjefen for Opel, Karl-Thomas Neumann at man har lyst å lage bilen.

Nytt system kan spare deg for sur bot

–Det er en bil vi alle elsker, også publikum, så vi ønsker virkelig å bygge den. Men spørsmålet er hva som er den rette måten å gjøre det på. De to store mulighetene er å ta en eksisterende plattform, eller å utvikle en ny plattform fra bunnen av. En bakhjulsdrevet plattform er essensiell hvis vi skal beholde konseptet proporsjoner i produksjon. Men plattformen gjør det vanskelig, sier Neumann til Autocar.

Gamle Opel GT er en særdeles sjarmerende veteran. 
Gamle Opel GT er en særdeles sjarmerende veteran. 

Hjelp fra annet hold?

En løsning mange har påpekt er å ta en eksisterende GM-plattform som f.eks Chevrolet Camaro, men det vil medføre så omfattende endringer at det vil bli for kostbart. En løsning andre har foreslått er å ta en forhjulsdrevet plattform fra Astra, noe som vil være rimelig. Men Neumann avfeier altså dette. Den mest logiske løsningen er imidlertid å få hjelp fra annet hold, altså å jobbe sammen med en partner for å skape en ny bakhjulsdrevet plattform.

Autocar nevner kinesiske SAC (som eier MG), som en slik mulig partner, uten at Neumann vil si noe om det. Men ifølge Opel-sjefen har konseptet bare en levetid på to år, så innen 2018 må man ta en avgjørelse om man vil gå videre med det eller ikke. Hvis nye Opel GT får tommelen opp for produksjon, vil den ventelig bli å finne hos din Opel-forhandler før tiåret er omme.

Den er kanskje ikke så lik en Corvette lengre, men det svinger av dette designet også!
Den er kanskje ikke så lik en Corvette lengre, men det svinger av dette designet også!

Lett å skape entusiasme

Noe Opel Norge absolutt ikke ville hatt noe imot:

–Opel har lang tradisjon for å gjøre sportslige kjøreopplevelser tilgjengelig for folk flest. Opel GT Concept tok jo utgangspunkt i Opel Experimental GT fra 1965 og blandet inn det supermoderne Monza-konseptet fra 2013. Det er selvsagt vanskelig å kommentere fremtidige modeller, men basert på den mottagelsen konseptet fikk da det ble vist, hadde det neppe vært vanskelig å skape entusiasme rundt en slik bil, fortetter PR-Sjef for Opel Norge, Stein Pettersen.

Mer plass for pengene finner du nesten ikke