VELGER DET SAMME: Blant Vinmonopolets enorme utvalg er det noen få viner folk velger igjen og igjen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
VELGER DET SAMME: Blant Vinmonopolets enorme utvalg er det noen få viner folk velger igjen og igjen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Dommen over nordmenns favorittvin:

«På grensen til ekkel»

Tre rødviner dominerer fjorårets bestselgerliste på Vinmonopolet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den svakvinen som ble solgt aller mest i Norge i fjor, er amerikanske Falling Feather Ruby Cabernet. Hele 1.396.328 liter av denne vinen ble solgt i Vinmonopolets utsalg i 2016.

På andreplass kommer italienske Tommasi Graticcio Appassionato 2014 med 1.213.295 liter. Gato Negro Cabernet Sauvignon 2014 kommer på en sterk tredjeplass. 1.053.177 liter av denne vinen fant veien ned i norske ganer, ifølge Vinmonopolets statistikk.

Ekspert-slakt

Dette er vinene nordmenn elsker, men som vinkjennere rynker på nesen av. «Dette blir på grensen til kvalmt», skrev klikk.no om Falling Feather i 2015. «Kommersiell og designet for et stort publikum», mente DN om 2013-årgangen av Tommasi Graticcio Appassionato.

Dagens Næringsliv skrev i fjor vår at bestselgerne har det til felles at de har høyt sukkerinnhold og er spesialdesignet for den norske smaken.

– Dette er viner som er lette å like og ikke utfordrer noe i munnen. Koseviner som bare glir ned uten at man tenker så mye over det, sier vinblogger Heidi Jaksland Kvernmo til TV 2.

Jaksland Kvernmo jobbet i Vinmonopolet i en årrekke før hun ble vinblogger og spaltist på heltid. Nå holder hun på med Master of Wine-studiet.

– Våg noe nytt

Hun oppfordrer folk til å eksperimentere litt mer når de handler på Vinmonopolet.

– Ha et åpent sinn, ikke være redd for å prøve nye ting. Prøv en vin fra samme land som vinen du vanligvis kjøper, eller en fra nabodistriktet. Spør ekspeditørene som jobber på polet, vin er innviklet og det er mye å lære, sier Jaksland Kvernmo.

Spennende viner trenger ikke å koste mer enn bestselgerne. For rundt 150 kroner kan man få mange gode viner, ifølge vinbloggeren.

Mer musserende

Totalt solgte Vinmonopolet 81,3 millioner vareliter i 2016. Det tilsvarer en vekst på 830.000 vareliter, eller 1 prosent, fra 2015.

Salget av rødvin synker. Samtidig øker salget av hvitvin, rosévin og musserende. Vinmonopolet forventer at denne trenden også vil fortsette i år. Valdobbiadene Prosecco Sup Brut 2015 var den flaskevinen som solgte suverent best på polet i fjor.

Ølsalget økte med 6 prosent. På brennevinsfronten velger flere akevitt og og whisky i stedet for cognac og annet druebrennevin.

Lettere trend

Den relativt største veksten er det alkoholfrie drikker som står for, med en 25 prosents økning fra 2015 til 2016. Dette skyldes en trend hvor flere velger lettere produkter med mindre sukker, mener Heidi Jaksland Kvernmo.

– Vel så viktig er det at utvalget er blitt bedre. Tidligere var det én rødvin og én hvitvin som kanskje sto litt bortgjemt i en mørk krok. Nå er det mange produkter som ser fine ut, har god design og som er hyggelig å plukke med seg, sier hun.