Første generasjon av Opel Insignia er i ferd med å bli erstattet av en helt ny. Eierne er veldig fornøyd med bilen sin, om vi skal dømme ut fra brukernes egne omtaler av bilen i Brooms bilguide. 
Første generasjon av Opel Insignia er i ferd med å bli erstattet av en helt ny. Eierne er veldig fornøyd med bilen sin, om vi skal dømme ut fra brukernes egne omtaler av bilen i Brooms bilguide. 

– Dette er markedets mest undervurderte bil

Eierne skryter uhemmet av bilen sin.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor høst åpnet Broom vår helt nye bilguide, der bileierne kan gå inn og "anmelde" sin bil. Rett og slett en slags tripadvisor, for bil.

På kort tid har det kommet inn nesten 2.000 anmeldelser. En rekke modeller er omtalt.

En av bilene som brukerne er svært fornøyd med, er en litt "glemt" modell – nemlig Opel Insignia.

Det ligger i skrivende stund inne tolv omtaler av denne bilen. Og i snitt gir disse ti bileierne karakteren 8,7 av 10.

Satset på mer premium

Insignia kom på markedet i 2009, og skulle være den bilen som virkelig tok Opel et steg opp. Det var tøffere design, stor vekt på kjøreegenskaper og støynivå, nytt infotainmentsystem med menyhjul og hurtigmenyknapper – og mye plass.

Bilen ble sågar Årets bil i Europa da den kom.

Her hjemme ble den likevel aldri den storselgeren Opel håpet på. Det gjør at du kan gjøre noen svært gode kjøp i bruktmarkedet. Her får du mye bil for pengene.

Les vår test av Insignia

– Samme feilene som i Vectra C

De ti som har anmeldt bilen sin i Brooms bilguide skriver blant annet følgende om bilen sin:

Svenni: "Super fornøyd, håper flere får opp øynene for denne undervurderte bilen som spiser flere av konkurrentene til frokost."

Bruen: "Suuuper bil, kan ikke forstå at ikke flere får opp øyene for dette bilmerket."

Rolf: "Markedets mest undervurderte bil. Meget bra kjøp til gunstig pris".

Men det er ikke bare skryt. En av de som omtaler bilen, under signaturen ACAB, sier følgende:

OK bil, men mye av de samme feilene som i Vectra C. Alltid noe småtteri som f.eks varmetråder i setet som ryker. Speil som står og hopper istedet for å slå seg inn. Og for ikke å glemme den håpløse tannstanga som tydeligvis har slått følge fra Vectra C. Lekker ofte og dyr reparasjon.

Går under radaren

Vi spør Brooms bilekspert Benny Christensen om Insignia virkelig er så bra som det høres ut som i bilguiden:

– Vi må huske at det enn så lenge kun baserer oss på tolv anmeldelser her. Men jeg kan forstå at de som eier denne bilen er fornøyd. Jeg er langt på vei enig i at det er en bra bil, det er også en av bilene som går under radaren hos mange. Den er litt undervurdert, sier Benny Christensen.

Insignia er tilgjengelig både som sedan/kombi/stasjonsvogn og i en egen offroad-utgave – Country Tourer.

Les vår test av Opel Insignia her:

Insignias største ankepunkt

Broom-Benny forteller at bilens største ankepunkt trolig er vekten. Denne bidrar til at bilen kjennes litt dvask å kjøre, selv om komforten er god.

Vekten er også årsaken til at Insignia fort kjennes litt undermotorisert og at forbruket er høyere enn hos mange av konkurrentene.

– Dette har Opel tydeligvis vært oppmerksom på - for andre generasjon Insignia har fått gjennomgå en solid slankeoperasjon. Den er opptil 175 kilo lettere, forteller Benny.

De advarer mot å kjøpe katta i sekken

Mye å velge mellom

Akkurat nå ligger det nesten 300 Insignia til salgs i bruktmarkedet. Prisene starter på under 100.000 kroner.

Det ligger for eksempel en 2009-modell stasjonsvogn med 196.000 kilometer på telleren med en prisantydning på 79.588 kroner. Motoren er 2-literen på 110 hk, som neppe gjør dette kongen av lyskryssdueller, men som i alle fall er blant de mer gjerrige.

De dyreste er 2016-modeller til rundt 500.000 kroner.

Beste bruktbilkjøp? Da bør du sjekke kalenderen

Se mer av Insignia-oppfølgeren i videoen under: