HONG KONG: Her er Norwegians flunkende nye Airbus-maskin, klar til å frakte HK Express-passasjerer. Foto: Norwegian 
HONG KONG: Her er Norwegians flunkende nye Airbus-maskin, klar til å frakte HK Express-passasjerer. Foto: Norwegian 

Norwegians nye Airbus kommer neppe til Norge

Norwegians splitter nye Airbus A320neo flyr i Asia for selskapet HK Express.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyet ble levert til Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets Ltd. (AAA) i desember og leases til det Hong Kong-baserte flyselskapet HK Express.

– Vi er veldig fornøyde med at HK Express fortsetter å utvide flåten med den nyeste A320neo, som tilbyr uslåelig passasjerkomfort og drivstofføkonomi, sa Airbus China-sjef Erik Chen da maskinen ble høytidelig overlevert 12. desember.

AAA, Norwegian-selskapet som eier flyet, har base i Dublin i Irland. AAA har inngått avtale om å lease ut 12 A320neo-maskiner til HK Express, skriver Norwegian i en pressemelding. Norwegian bekrefter overfor TV 2 at de foreløpig ikke har planer om å bruke A320neo på egne ruter.

Boeing-basert

Norwegian har hittil basert sin virksomhet på amerikanske Boeing-fly. Kort- og mellomdistanse er ivaretatt av 737, mens langrutene betjenes av 787 Dreamliner. Å bare bruke én flytype gir store driftsfordeler med tanke på sertifisering av mannskap og krav til delelager.

For tre år siden ble det kjent at Norwegian bestilte 100 A320neo-fly fra europeiske Airbus. 30 av flyene i ordren er senere konvertert til den større A321 Long Range.

A320neo har mer effektive motorer og forbedret aerodynamikk som skal redusere både utslipp og kostnader. I HK Express-utførelse har maskinene plass til 188 passasjerer.

HØYTIDELIG OVERREKKELSE: HK Express mottok det nye flyet i en seremoni 12. desember. Foto: HK Express/Facebook
HØYTIDELIG OVERREKKELSE: HK Express mottok det nye flyet i en seremoni 12. desember. Foto: HK Express/Facebook

– Vi er godt fornøyd med å kunne samarbeide med HK Express og bidra til å utvide deres rutenett med moderne og drivstoffeffektive Airbus A320neo-fly, uttalte Tore Jenssen, driftsdirektør i Arctic Aviation Assets Ltd i en pressemelding før jul.

An offer you can't refuse

Men hvorfor kjøper Norwegian fly som de selv ikke har tenkt å bruke? Analytiker Kenneth Sivertsen i investeringsbanken SEB sier Norwegian fikk svært gode betingelser da de forhandlet frem avtalen.

– I utgangspunktet valgte Norwegian Boeing, men da de så på avtalen med Airbus, var det trolig en så ekstremt god deal at de neppe ville få den prisen igjen. På den tiden, i 2011, var det mye usikkerhet i markedene og få som bestilte. Norwegian benyttet det vinduet og tok risikoen, forklarer Sivertsen.

SLITER: Dette er flytypen Norwegian bruker på de fleste rutene, Boeing 737-800. Foto: Jørgen Syversen/Norwegian.no
SLITER: Dette er flytypen Norwegian bruker på de fleste rutene, Boeing 737-800. Foto: Jørgen Syversen/Norwegian.no

– Tjener Norwegian penger på å kjøpe fly for så å lease dem ut?

– Det gjenstår å se, men i utgangspunktet ja. Basert på våre tall gir det bra avkastning, sier Sivertsen.

Stor fleksibilitet

Et av vilkårene i avtalen var at flyene kunne leases ut. Dermed oppnådde Norwegian også stor fleksibilitet ved at de kunne velge mellom å lease ut flyene eller å ta dem i bruk på egne ruter ved behov.

– Da de bestilte flyene, hadde de hele tiden denne bakdøren. De startet leasingselskapet fordi de innså at de ikke kunne bruke alle flyene på en gang, kanskje aldri. Samtidig ser de at det er butikk i fleksibiliteten som de ellers ikke ville hatt, sier Frode Steen, professor i samfunnsøkonomi ved NHH.

Kan brukes i andre markeder

Foreløpig må man altså til Asia og booke billett hos HK Express for å prøve Norwegians nyeste fly. Men Norwegian har planer om å bruke Airbus også på egne ruter. Dette dreier seg imidlertid ikke om 320neo-maskinene, men om de større A321 Long Range som har langt større rekkevidde.

Bli med inn i cockpit!

Selskapet har avtale om å kjøpe totalt 30 A321 Long Range. Åtte av disse flyene skal være på plass i løpet av 2019. Flyet har plass til rundt 220 passasjerer og vil settes inn eksempelvis på ruter mellom USAs østkyst og Skandinavia.

A321 Long Range har litt andre egenskaper enn for eksempel Dreamliner-flyene Norwegian allerede bruker. Blant annet tar Airbusen færre passasjerer (220) enn Dreamliner (291/344). Dermed kan Airbusen settes inn på mindre flyplasser og dermed betjene andre markeder, forklarer analytiker Kenneth Sivertsen.

Nøkkelen er at flyene må fylles av passasjerer for at ruten skal være lønnsom. Større fly må derfor ha et større «catchnet-område» for å ha stort nok passasjergrunnlag. Dette er grunnen til at ingen flyselskaper bruker den største Airbusen, A380, på ruter til Oslo.

Internasjonal operasjon

HK Express ble etablert i 2013 og er Hong Kongs første og eneste lavprisselskap. Selskapet flyr til destinasjoner i Japan, Korea, Thailand, Kambodsja og Vietnam. I tillegg har selskapet ruter til Guam og Saipan.

TOPP MODERNE: A320neo representerer det nyeste innen aerodynamikk og motorteknologi. Foto: A. Pecchi/Airbus.com
TOPP MODERNE: A320neo representerer det nyeste innen aerodynamikk og motorteknologi. Foto: A. Pecchi/Airbus.com

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian synes ikke det er noe rart at Norwegian leaser fly til Asia.

– Mange har et inntrykk at Norwegian fortsatt er et lite norsk flyselskap som bare flyr til og fra Norge, men faktum er at vi er verdens 6. største lavprisselskap med baser i Storbritannia, Spania, Italia, USA, Thailand, Finland, Sverige, Danmark og Norge. Flertallet av rutene våre er aldri innom Norge, forklarer Sandaker-Nielsen.

Flere ben å stå på

Grunnen til at leasingselskapet AAA ligger i Irland, er at landet har store luftfartsklynger og at betingelsene for flyfinansiering er gode, sier Sandaker-Nielsen.

Ifølge Norwegian er det helt naturlig at eierskapet til flyene ligger i et eget selskap. Det handler om å spre risiko.

– Det er stor etterspørsel etter nye fly, ikke minst i Asia der middelklassen vokser i stor fart, og for oss handler dette om å bygge et konsern som kan stå på flere ben. Husk at mange flyselskap ikke eier flyene selv, men leaser fra de store internasjonale aktørene, sier Sandaker-Nielsen.