Advarer oljeselskapene:

Siv Jensen frykter enda høyere bensinpriser

Finansministeren vil ikke ha noe av at oljeselskapene bruker avgiftsøkningen som en unnskyldning for å heve prisene enda mer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

1. januar steg bensin- og dieselavgiftene med henholdsvis 34 og 55 øre literen. Det fikk umiddelbare utslag på pumpeprisene.

I Tromsø måtte bilistene ut med 17,43 kroner for en liter bensin mandag.

Vil passe på

Finansminister Siv Jensen (Frp) frykter at prisene kan øke enda mer, og vurderer å kalle bensinselskapene inn på teppet for å sikre at de ikke melker bilistene i kjølvannet av avgiftsøkningen.

– Vi ser at pumpeprisene svinger ganske mye fra uke til uke og fra dag til dag. Vi kommer til å følge bensinselskapene tett. Det har jeg gjort før også og kalt dem inn på teppet. Det er i hvert fall ikke slik at de skal melke bilistene, sier Jensen til TV 2.

– Kan det bli aktuelt å kalle dem inn på teppet på nytt når prisen ser ut til å ha steget vesentlig mye mer enn avgiftsøkningen?

– Vi skal i hvert fall følge det like tett nå som vi gjorde i fjor og året før det. Når oljeprisen er lav, så skal det gjenspeiles i bensin- og dieselprisene.

Miljøeffekt

Økningen var varslet allerede i fjor høst. Begrunnelsen for å øke avgiften var at dette skulle få folk til å kjøre mindre og slippe ut mindre CO2.

Statsminister Erna Solberg (H) sa i fjor høst at tiltaket ville føre til et redusert utslipp på 200.000 tonn CO2-ekvivalenter. Det tviler klimaforskere på.

– Det høres ikke realistisk ut. Da må de i hvert fall tro at forbrukerne svarer mye tydeligere på et prissignal enn de har gjort historisk sett, sier Steffen Kallbekken, forskningsleder ved Cicero Senter for klimaforskning.

– Dette er vi forholdsvis sikre på, for vi har gjort veldig mange studier i ulike land og ulike tidsperioder som viser omtrent samme mønster i hvordan forbrukerne responderer på økt pris på bensin og diesel.

Flere tiltak

Siv Jensen sier imidlertid at regjeringen har gjort flere grep for å bidra til lavere klimautslipp fra bilparken og at bilistene samlet sett skal komme godt ut av det.

– Det er ikke bare drivstoffavgiftene, det er også kjøpsavgiftene. Det at vi har gjort endringer i engangsavgiftene har stor betydning for hva slags utslipp vi får fra bilparken i årene som kommer, sier Jensen.