Endelig – en ladbar premium-SUV som ikke skuffer!

Vi har testet flere – men dette er den beste! Les testen:

Audi Q7 e-tron er en bil som burde friste mange som er ute etter en stor SUV med lave driftskostnader.  Les hvorfor vi mener den er best i klassen!
Audi Q7 e-tron er en bil som burde friste mange som er ute etter en stor SUV med lave driftskostnader.  Les hvorfor vi mener den er best i klassen!

Aldri før har det vært så mange ladbare SUV-er på markedet. Volvo har sin XC90 T8, Mercedes bidrar med GLE 500e og BMW med sin X5 40e.

Selv Porsche har en ladbar SUV i premiumsegmentet: Cayenne S e-Hybrid.

Men felles for de fleste av disse er at forbruket i realiteten blir høyt, og at den elektriske rekkevidden er dårlig. Med dårlig mener jeg under 50 kilometer som oppgitt rekkevidde. Dessuten er ofte realitsisk rekkevidde betydelig dårligere enn oppgitt.

Q7 e-tron er navnet på Audis bidrag i klassen. Med oppgitt rekkevidde på 56 kilometer, og dieselmotor i stedet for bensinmotor, er den veldig interessant på papiret.

Jeg er spent på hvordan det fungerer i praksis. Bli med på test:

Denne bileieren er sjokkert over forbruket

Komforten du får i Audi Q7 e-tron er det ikke mange som kan matche.
Komforten du får i Audi Q7 e-tron er det ikke mange som kan matche.

Hvordan er den å kjøre?

Q7 er en helt nydelig bil å kjøre. Jeg har kjørt den før også – da med kun dieselmotor. I hybrid utgave er den enda bedre. Hvis du har ladet, lusker den seg stille rundt på strøm, noe som fungerer ypperlig ved småkjøring.

Kupeen er svært stille også når du kjører fort. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Et av de beste tegnene på hvor godt sammensatt en bil er, er lydisoleringen.

Setene i testbilen er ypperlige, vi har perfekt utsikt både ut og på det lekre interiøret inne i bilen.

Det er ulike kjøreprogrammer, avhengig av om du vil spare strøm, lade batteriene – eller kjøre sportslig. Sistnevnte er ikke bilens største styrke, men den blir i alle fall litt mer responsiv på gasspedalen, tillater høyere turtall og blir fastere i styringen.

Verditap: Derfor stuper noen biler i pris

Panorama glasstak gir mye lys - selv når interiøret er sort. Her er de tre sitteplassene i baksetet justerbare både i lengderetning og i ryggvinkel. Smart!
Panorama glasstak gir mye lys - selv når interiøret er sort. Her er de tre sitteplassene i baksetet justerbare både i lengderetning og i ryggvinkel. Smart!

Hvordan er plassen?

Q7 er en diger bil – over 5 meter i lengde – det er faktisk hele 23,2 cm lengre enn GLE 500e. Det bidrar til at du har god plass. De fleste vil nok få plass til det de trenger her.

Bagasjeromsgulvet er riktignok noe høyere enn i en standard Q7, og du kan ikke få e-tron-utgaven som 7-seter. Batteriene tar tross alt litt plass.

Bagasjerommet er likevel på 650 liter, og det er mer enn de aller fleste i klassen. Legger du ned baksetene øker det dessuten til 1.835 liter. Det er størst i klassen.

Det er altså en romslig bil. Det merkes ikke minst i baksetet. Her får du dessuten praktiske løsninger, som at hvert sete er individuelt justerbart i ryggvinkel og i lengderetning.

Foran er det også en rekke små og store oppbervaringsrom, samtidig som du har rikelig med armslag.

SUV-kuppet som ikke helt innfrir

Audi kan dette med interiør. Her får du storbilfølelse, luksus og suverene digitale instrumenter! 
Audi kan dette med interiør. Her får du storbilfølelse, luksus og suverene digitale instrumenter! 

Finest utenpå eller inni?

Jeg har mye pent å si om Q7. Men designet er ikke det som trekker opp. Det er nemlig dørgende kjedelig. Akkurat på det punktet er Q7 verst i klassen.

Til og med den relativt kontroversielle forgjengeren var mer spennende. Nettopp fordi den var kontroversiell. Den nye er så anonym og "satt" at den ikke vekker følelser over hodet.

E-tron-utgaven har en litt annerledes frontfanger, med eget design på LED-lysene.

Innsiden er noe ganske annet. De dynamiske instrumentene fungerer ypperlig. Etter vår mening det de beste på markedet. Men de kan oppleves noe rotete og overlesset med all informasjonen i og rundt turteller/speedometer.

Infotainmentsystemet er velfungerende. Skjermen på dashbordet har høy oppløsning og ryddig visning av menyer. Men den kjennes litt gammeldags der den kommer opp av dashbordet, og er mindre enn mange av konkurrentenes skjermer.

Setene er ypperlige, både å se på og sitte i, og stemningsbelysningen gir en lun følelse av premium når det blir mørkt ute.

Vi liker, uten tvil, interiøret best.

Her får du nesten elbil med på kjøpet

Med 0-100 km/t på like over 6 sekunder, er det ingen tvil om at denne bilen flytter seg raskt.
Med 0-100 km/t på like over 6 sekunder, er det ingen tvil om at denne bilen flytter seg raskt.

Går den bra?

Med 373 hk skal selv en stor og tung bil som Q7 bli sprek. Og det er akkurat hva den er. Skikkelig sprek. 0-100 km/t går unna på bare 6,2 sekunder. Elmotoren bidrar dessuten til et solid fraspark helt fra starten av.

Sprinten fra 60-70 til 110 km/t går også unna i en fei, og gjør forbikjøringer til en lek.

Overgangen fra ren elmodus til hybrid er knapt merkbar. Blant annet fordi støyisoleringen er så god, og fordi Audi har sørget for at du ikke kjenner vibreringen fra motoren.

Audi Q7 e-tron

Motor: V6 diesel + elmotor

Effekt: 373 hk / 700 Nm

Forbruk: 0,18 l/mil

El. rekkevidde: 56 km

0-100 km/t: 6,2 sek.

Toppfart: 230 km/t

Bagasjerom: 650 liter

Lengde x bredde x høyde: 505 x 198 x 174 cm

Egenvekt: 2.428 kg

Pris fra: 852.500 kroner

Pris testbil: ca 1 mill.

Forbruket er oppgitt til 0,18 l/mil. Det er lavest i klassen. Og takket være en elektrisk rekkevidde som faktisk kan brukes til noe (opptil 40 km også på vinteren går helt fint), er det mulig å kunne kjøre ganske mye i hverdagen helt uten å svi av noe drivstoff i det hele tatt.

Les mer om forbruket her

… og konklusjonen er?

I sitt segment, sammen med andre store-, ladbare hybrider, er dette den beste bilen på markedet akkurat nå.

Den leverer svært gode kjøreegenskaper, med fokus på komfort, den har best elektriske rekkevidde, soleklart lavest forbruk når batteriene er tomme – og et lekkert og bunnsolid interiør.

Det eneste aberet er at den også er den desidert kjedeligste modellen i denne eksklusive gruppen av biler, når det kommer til design.

Det høres kanskje mindre viktig ut, men husk at de fleste biler først og fremst kjøpes med hjertet. Og da blir nettopp utseende plutselig viktig, likevel.

Et kjedelig design til tross: Dette er det beste kjøpet i klassen, akkurat nå. 
Et kjedelig design til tross: Dette er det beste kjøpet i klassen, akkurat nå. 

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil