INGEN GRUNN TIL ENGSTELSE: Alle deler på et fly er grundig testet og vedlikeholdes eller skiftes etter visse intervaller. Få bransjer er underlagt strengere krav enn sivil luftfart. AFP PHOTO / MIGUEL MEDINA
INGEN GRUNN TIL ENGSTELSE: Alle deler på et fly er grundig testet og vedlikeholdes eller skiftes etter visse intervaller. Få bransjer er underlagt strengere krav enn sivil luftfart. AFP PHOTO / MIGUEL MEDINA

Derfor er det nesten umulig å komme ut for en flyulykke

Sjansen for å være med i et fly som kommer ut for en ulykke, er mikroskopisk. Her er noen tips det kan være verdt å få med seg om du likevel synes det er skummelt å fly.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange er mer engstelige for å sette seg i et fly enn for å kjøre en tur med bil. Det er det ingen grunn til.

Ifølge den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA ble det gjennomført 36,4 millioner flyvninger i 2015. Av disse var det fire dødsulykker. Totalt 136 mistet livet.

Til sammenligning døde rundt 1,3 millioner mennesker i trafikkulykker, ifølge organisasjonen ASIRT.

Flyulykker får likevel mye mer oppmerksomhet enn trafikkulykker, og det er ikke uten grunn at en del mennesker føler ubehag ved å fly.

– Det er ganske naturlig, for det er ofte mye støy med i bildet. Det er bevegelser, kraftige akselerasjoner, og det gjør at folk ofte kommer litt ut av komfortsonen, sier flykaptein Tom Hansen.

Hansen har fløyet for Widerøe i 29 år. De siste 20 årene har han også jobbet med opplæring av piloter og kjørt flymestringskurs for folk som er engstelige for å fly. Hansen understreker at det er svært trygt å fly.

– Det er definert som den aller tryggeste kommunikasjonsformen vi har, sier han.

  • Luftfart er underlagt svært strenge regler. Alle som håndterer og fører fly har lang opplæring og trener regelmessig på unormale situasjoner, til forskjell fra folk som tar førerkortet og beholder det på ubestemt tid.
  • Sikkerhetssystemene er omfattende. De fleste kritiske systemene har både en og to backupsystemer i tilfelle noe skulle svikte. For eksempel kan alle moderne fly fint ta av og lande med bare én motor.
  • Fly vedlikeholdes etter nøye fastlagte programmer. Fullt brukbare deler skiftes etter en viss tid for å unngå at delen svikter i en kritisk fase. Kaptein Hansen sammenligner dette med at verkstedet kaller inn bilen din for å skifte vindusviskermotoren, selv om vindusviskerne fungerer som de skal.
  • Alle ulykker blir grundig analysert for å lære hva som forårsaket ulykken og hvordan tilsvarende ulykker kan unngås.

I disse videoene forklarer flykaptein Tom Hansen hva man kan gjøre for å forebygge flyskrekk og avliver noen vanlige myter om fly og flyvning. Er du engstelig for å fly, anbefales det å ta en titt!

Derfor er det umulig å åpne nødutgangen i lufta

Bli med inn i cockpit!

Venter ikke på at feil skal oppstå

Dette skjer om én flymotor svikter

Plingelydene i flyet har en overraskende funksjon

Flykapteinens beste råd mot flyskrekk

Kan vingen brekke av turbulens?