Mercedes øverst på verstingliste – bruker mye mer enn oppgitt

Men konkurrentene er ikke så mye bedre... Se listen:

Mercedes sine oppgitte forbrukstall er ikke spesielt realistiske. 'Trøsten' til den tyske premiumbilprodusenten, må være at de er i godt selskap. Aldri har avviket mellom oppgitt forbruk og faktisk forbruk vært større ... Illustrasjonsfoto
Mercedes sine oppgitte forbrukstall er ikke spesielt realistiske. "Trøsten" til den tyske premiumbilprodusenten, må være at de er i godt selskap. Aldri har avviket mellom oppgitt forbruk og faktisk forbruk vært større ... Illustrasjonsfoto

Det skapte voldsomme overskrifter da VW ble tatt for juksing med oppgitt utslipp på flere av sine modeller. Dieselgate, som dette ble døpt, regnes for å være den største skandalen i bilbransjen noensinne.

Bakgrunnen for at en av verdens største bilprodusenter valgte å ta en "snarvei", er de stadig tøffere kravene til utslipp.

Og selv om ingen andre er tatt for juks i samme skala som dette, er det ingen tvil om at bransjen jobber kynisk for å tilfredsstille kravene. Det vises kanskje best gjennom forskjellen på oppgitt forbruk (oppnådd gjennom NEDC-testsyklusen) og faktisk forbruk.

Her er Mercedes verst, i en ny undersøkelse. Men det mest sjokkerende er likevel resultatet for alle bilmerkene totalt.

Denne bilen kan spare deg for mye penger

Undersøkelsen gjort av Federation for Transport and Environment (T&E) viser den triste utviklingen mellom forbrukstallene som oppnås gjennom NEDC-testene og faktisk forbruk. Tabell: Federation for Transport and Environment.
Undersøkelsen gjort av Federation for Transport and Environment (T&E) viser den triste utviklingen mellom forbrukstallene som oppnås gjennom NEDC-testene og faktisk forbruk. Tabell: Federation for Transport and Environment.

40 prosent avvik

Det er nemlig ikke slik at Mercedes er alene om å oppnå misvisende "gode" resultater i NEDC-testsyklusen. Det viser en undersøkelse som European Federation for Transport and Environment, ofte forkortet Transport & Environment, eller T&E, har gjort.

Bransjen som helhet har en differanse på voldsomme 42 prosent i snitt (siste tall fra T&E er fra 2015).

For øvrig et avvik som har økt betydelig de siste årene. For ti år siden, i 2006, var nemlig forskjellen "bare" 14 prosent ...

Spare drivstoff? Her er noen tips

Selv om Mercedes er verst i klassen, er det flere som 'synder' kraftig. Grafikk: Federation for Transport and Environment.
Selv om Mercedes er verst i klassen, er det flere som "synder" kraftig. Grafikk: Federation for Transport and Environment.

Verst i klassen

Men aller verst er altså Mercedes. De ligger øverst på verstinglisten, med et avvik på hele 54 prosent.

De modellene med størst avvik er E-klasse og A-klasse, som totalt sett har 56 prosent høyere forbruk i den virkelige verden, sammenlignet med testresultatet (her skal det påpekes at tallene gjelder forrige generasjon E-klasse).

C-klasse ligger på 54 prosent. Men her er altså konkurrentene også syndebukker. For eksempel ligger VW Golf, VW Passat og BMW 5-serie med henholdsvis 44, 46 og 52 prosent i avvik mellom oppgitt- og faktisk forbruk.

Derfor bruker bilen din mer enn oppgitt

VW ikke i topp 10

Rett bak Mercedes kommer Audi og Smart, før Volvo dukker opp på 4. plass. Sammen utgjør disse fire merkene de eneste som har 45 prosent avvik eller mer.

Dieselgate-synderen VW er faktisk ikke inne på listen over de 10 verste merkene i denne undersøkelsen. De kommer inn på 11. plass – med 40 prosent avvik.

Mens Opel, Skoda og Fiat ligger med lavest forskjell – men også disse har altså også et stort avvik. Over 35 prosent, alle sammen.

Denne grafen viser at det er all grunn til å være skeptisk til oppgitt drivstofforbruket på bilen din. Grafkk: Federation for Transport and Environment.
Denne grafen viser at det er all grunn til å være skeptisk til oppgitt drivstofforbruket på bilen din. Grafkk: Federation for Transport and Environment.

Over halvparten vil ikke kjøpe bensin- eller dieselbil igjen