Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er en salgsøkning på 8 prosent fra 2015, ifølge tall fra Vinmonopolet.

– Mange har fått øynene opp for at musserende er god matvin. Trenden er at folk velger lette og lyse viner med mindre sødme og kalorier, sier Jens Nordahl, pressesjef på Vinmonopolet.

Foretrekker italiensk

Boblene vi kjøper aller mest av er italienske. Vi har handlet over 2, 5 millioner liter av musserende italienske viner som prosecco i år. Det er mer enn dobbelt så mye som fransk champagne eller cremant, og spansk cava.

– Det vi ser er at hvitt og rosé, og spesielt musserende blir foretrukket framfor rødvin, sier Nordahl. Han har utarbeidet foreløpige salgstall for 2016 for TV 2.

Høytid for sprudlevin

Det er hyllene med musserende vin som er de mest populære i romjula. I uka før nyttår anslår Nordahl at vi kjøper 300 000 liter spudlevin. Det er tre ganger så mye som en vanlig uke ellers i året.

– Musserende er det folk ønsker å drikke nyttårsaften. Vi kjøper det til de store markeringene. Det er kun 17. mai som er i nærheten av samme salgstall for musserende som romjul, sier Nordahl.

Åpne pol på nyttårsaften

Det går mot salgsvekst for det generelle salget på Vinmonopolet i 2016 på 1, 5 prosent. Men i år har Vinmonopolet en ekstra salgsdag da landets pol for første gang holdes åpne.

– Vi er spente på hva det vil bety. Vi tror at det i det minste vil bli som en vanlig lørdag. Så nyttårsaften kommer nok til å bidra til noen få desimaler når årsregnskapet skal regnes opp, sier Nordahl.