Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Tidlige morgener, å være på feil flyplass – og en gal professor

Broom-redaktør Knut Skogstad har opplevd litt av hvert i året som har gått. Her gir han oss et lite tilbakeblikk på noe av det han husker best. 
Broom-redaktør Knut Skogstad har opplevd litt av hvert i året som har gått. Her gir han oss et lite tilbakeblikk på noe av det han husker best. 
Slik har 2016 vært for Broom-redaktøren.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2016 er snart over – og vi benytter anledningen til å oppsummere og mimre litt.

Nå skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.

I dag er det redaktør Knuts tur. Her er hans historie:

– Oi pappa, denne bilen er KUL! Kan vi ikke kjøpe den?!?

Magnus er sju år og ble født bare et par måneder etter at vi gikk på lufta med broom.no første gang, tilbake i 2009. Etter det har han vært med og kjørt veldig mange forskjellige biler, og blitt en bilinteressert liten kar.

Men maken til denne reaksjonen har jeg aldri hørt fra ham.

Særpreget og ekstrem

Gjetter du hvilken bil det handler om? Jo, Tesla Model X. Med en frontrute som strekker seg langt innpå taket, falkevinge-dører du åpner med fjernkontrollen og en diger skjerm i midtkonsollen. Det er kanskje ikke så rart at sjuåringen min faller pladask og setter i gang en argumentasjonsrekke som går på at vi bør bytte ut flerbruksbilen vår mot denne – så fort som overhodet mulig!

Jeg må innrømme at jeg ble ganske solgt jeg også. Av mange biler jeg har kjørt og testet i 2016, står Model X ut som den mest særpregete og mest ekstreme. Den er virkelig noe for seg selv. Den viser hvordan én mann kan trumfe gjennom løsninger ingen av de store bilprodusentene ville funnet på å sette i produksjon.

Falkevingedørene er det råeste eksemplet. De ga Tesla mange problemer og utfordringer underveis. Det enkleste (og sikkert også smarteste), hadde nok vært å droppe dem, men nei: Tesla-sjef Elon Musk hadde bestemt seg for at disse dørene skulle bilen ha. Og dermed ble det slik! Mer om ham litt senere.

Tesla Model X er virkelig noe for seg selv, den har imponert meg i år.
Tesla Model X er virkelig noe for seg selv, den har imponert meg i år.

Den har hengerfeste også – les mer om bilen her:

Først med bilnyhetene

Men sju år og Broom: Da jeg ble pappa første gang, var det til en gutt som våknet fryktelig tidlig. Jeg gikk fra å være B-menneske til A-menneske på rekordtid. Dermed har det også blitt slik at jeg har tatt ”morgenskiftet” på broom.no. Det vi si å publisere dagens første sak, slik at den er klar og ute når de første leserne trykker seg inn på siden vår. Og så sjekker jeg nyhetsbildet rundt alt som har med bil å gjøre.

Nå sover ungene stort sett lenger enn meg. Men rutinen har satt seg, jeg er tidlig oppe og i gang. Vi i Broom har som prinsipp at vi skal forsøke å være først med alle store bilnyheter. Vi klarer det ikke alltid, men det er et mål vi strekker oss mot, hver dag. Da gjelder det også å være på, både tidlig og sent.

Mine morgenstunder med kaffekopp og lys på hjemmekontoret mens det fortsatt er mørkt i nabohusene, er et bidrag til det. I 2016 har det også vært noen morgener der det ikke har gått helt av seg selv å holde fokus på bil og bilstoff. Brexit, Trump og alle de fryktelige bildene og historiene fra Syria er eksempler på det. Vi lever i usikre og utfordrende tider.

Livsfarlige forbikjøringer

Tilbake til jobben min: Noe av det mest interessante med å være biljournalist, er de gangene vi blir invitert på lansering av helt nye bilmodeller. En ting er å få kjøre biler før ”alle andre”. Ofte er dette også en god anledning til å møte noen av dem som har vært med på å utvikle dem. Interessante folk med spennende jobber. Slik som designeren hos Jaguar som var med på lanseringen av deres første SUV, F-Pace.

”Noen av oss som jobber i Jaguar skulle nok ønske at vi ikke trengte å lage SUV. Men når vi først skulle gjøre det, synes jeg vi har kommet ganske bra fra det”, sa han og smilte bredt.

Jaguaren kjørte vi forresten i Montenegro. Et lite land med mye natur – og en trafikk-kultur jeg knapt har opplevd maken til. Et par timer ut i testkjøringen hadde vi allerede opplevd flere forbikjøringer av typen som kunne gått virkelig galt. Ikke et land jeg umiddelbart fikk lyst til å dra tilbake til på bilferie!

F-Pace i en aldri så liten hinderløype i Montenegro.
F-Pace i en aldri så liten hinderløype i Montenegro.

Blir et gjennombrudd i Norge, les testen av F-Pace her:

Pushe grensene

Mercedes E-klasse er en av årets mest imponerende bilnyheter. Den fikk vi teste første gang i Portugal. Her har Mercedes dratt til med alt de har av teknologi og luksus – og gjør det virkelig tøft for konkurrentene.

E-klasse er også langt framme på selvkjørende teknologi. Det fikk vi testet ut på bane. Og når en tysk bilprodusent som Mercedes skal vise fram teknologien sin ute på bane, da er det ikke snakk om tilfeldigheter.

Her var det ingeniører og eksperter, Dr. Ditt og Dr. Datt. Og et imponerende oppsett med en rekke demonstrasjoner. Jeg delte bil med to nederlandske biljournalister, hvorav den ene bar litt preg av at han neppe hadde stoppet etter et par øl i baren kvelden før.

Han hadde tydeligvis fått for seg at han skulle pushe grensene litt ekstra ute på banen. Da vi kom til testen der vi i full fart nærmet oss en annen bil (av typen oppblåsbar), uten å bremse, gjorde Mercedesen akkurat som den skulle. Det vil si at den bråbremset og stoppet oss like før sammenstøtet. Da var det nederlenderen bak rattet ga gass, og vi smalt inn i ”bilen" foran.

Lempe mannen ut av bilen

Jeg glemmer aldri ansiktsuttrykket på den lamslåtte Mercedes-mannen i passasjersetet da:

– What did you do?!? Why did you do that?!? WHY?!?

Meningsløs oppførsel møtte tysk ingeniør som sikkert aldri hadde gjort noe utenfor boka i hele sitt liv. Det var så tydelig at han mest av alt hadde lyst til å lempe mannen ut av bilen og hele arrangementet. Men det kan man vel ikke godt gjøre med noen som skal skrive om dette, og dermed har muligheter til å ta "hevn".

Tyskeren talte til ti et par ganger, bak sammebitte tenner. Så snudde han seg mot meg:

– Perhaps you would like to have a go. I think it is your turn now!

Jeg tok tegningen, denne gangen var det ikke snakk om noen umotivert gassbruk!

– Er noe ødelagt? Mercedes-teknikeren sjekker etter temmelig uventet oppførsel fra en nederlandsk biljournalist.
– Er noe ødelagt? Mercedes-teknikeren sjekker etter temmelig uventet oppførsel fra en nederlandsk biljournalist.

Imponerende bil: Les hvorfor vi ga den terningkasts 6

Anspent stemning

En annen opplevelse: På vei til en lansering i Bordeaux mellomlandet vi i Paris. Der skulle vi bli møtt av en representant fra bilmerket vi var på tur med (jeg velger å la dem være anonyme): Så bli kjørt videre til en annen terminal, og ta fly videre derfra.

Problemet var bare at det lille følget av biljournalister og to utsendte fra den norske importøren ikke ble møtt av noen på det avtalte stedet. Vi ventet litt, så begynte vi å gå mot en utgang.

Importørens folk begynte å ringe. De fikk etter hvert sporet opp engelskmannen som skulle møte oss og gjorde en avtale om hvor han skulle plukke oss opp. Men ingen ting skjedde. Vi ble stående og vente. Og vente.

Etter hvert begynte stemningen å bli anspent. Flyet videre skulle gå snart, hva om vi ikke rakk det?

Alt snudd på hodet

”Jeg skjønner virkelig ikke hva han driver med. Nå har jeg forklart ham fire ganger hvor vi står! Kan det være mulig å ikke skjønne det?!?”

Sjåføren hadde ikke en veldig høy stjerne blant oss som sto og ventet, samtidig som han nok begynte å bli ganske fortvilet han også.

Til slutt kommer han opp med følgende plan: Han vil kjøre helt ut av flyplassen, for så å komme tilbake igjen. Da kan det vel ikke være mulig å ikke treffe på oss som står og venter utenfor terminalen.

Da er det jeg overhører det: ”OK, nå har jeg det store skiltet med Schiphol til høyre for meg, nå svinger jeg inn foran terminalen”

”Schiphol? I Amsterdam? Men vi er da ikke i Amsterdam. Vi er i Paris”!

På noen sekunder er alt snudd på hodet. Jeg kan bare tenke meg hvor lettet vår venn engelskmannen må være. Det er ikke han som roter. Noen har klart å bestille billetter til feil flyplass! Og her står vi og kan umulig rekke det planlagte opplegget.

Det går seg likevel sånn noenlunde til, med litt venting og nye billetter til et innenriksfly. Og i ettertid er det en av de opplevelsene man bare må smile av.

Her er løsningen ingen andre har tenkt på

Må jobbe litt smartere

Et av bilmerkene jeg har hatt ganske mye med å gjøre i 2016, er Volvo. De er i gang med det som er deres mest spennende periode noensinne. Ved fabrikken i Torslanda er det en helt egen stemning. Det jobbes på høygir, nye modeller skal løfte Volvo opp til å bli et premiummerke. Det er utrolig mange valg som må tas på kort tid, og her har de ikke råd til å bomme.

I år har vi fått nye S90 og V90, Volvo har også avduket den nye Cross Country-utgaven av V90.

Volvo V90 ute på tur, her i Steinkjer. 
Volvo V90 ute på tur, her i Steinkjer. 

Selv var jeg så heldig å få tatt med nye V90 på en skikkelig langtur i oktober. Drøyt 140 mil, på alt fra svingete fjellveier, til motorvei. Jeg var spent, og jeg ble imponert. Med mye mindre ressurser enn de tyske rivalene, har Volvo klart å komme opp med en bil som matcher dem på de aller fleste områdene. Samtidig kommer Volvo med en god dose personlighet inn i en klasse som fra før er dominert av tysk nøkternhet. Jeg har møtt og intervjuet Robin Page som er sjef for interiørdesign hos Volvo. Han kom fra Bentley, det merker du når du setter deg inn i en av de nye Volvoene.

Med Saab borte, er Volvo ekstra viktig for svensk industri. Det handler om arbeidsplasser, kunnskap og kompetanse. Skal du klare å utvikle og produsere biler i høykostlandet Sverige, må du jobbe litt smartere enn konkurrentene. De siste årene har Volvo klart nettopp det. Det blir spennende å se hvordan de vil følge opp det også i årene som kommer.

Bil er ikke bare et fremkomstmiddel – eller en lidenskap. For veldig mange er det også jobben. Volvos nye modeller er svært viktig for svenske arbeidsplasser. Faksmilie: GT.
Bil er ikke bare et fremkomstmiddel – eller en lidenskap. For veldig mange er det også jobben. Volvos nye modeller er svært viktig for svenske arbeidsplasser. Faksmilie: GT.

Her kan du lese hva vi mener om V90 etter langturen

Den største prøven kommer

Tilbake til mitt Broom-år og Tesla: På sommerferie i Portugal, hadde jeg med biografien om Tesla-sjef Elon Musk. Det var interessant lesning!

Biografien om Elon Musk er virkelig interessant lesning.
Biografien om Elon Musk er virkelig interessant lesning.

Skal vi oppsummere Musk ut fra denne boka er han super-intelligent, kynisk, kreativ, smart og nytenkende. En klassisk nutty professor. Uten Musk hadde det nok ikke vært noe Tesla i dag. Å starte et helt nytt bilmerke fra scratch har lenge blitt sett på som tilnærmet umulig. Konkurransen er for tøff, det kreves for mye penger. Men Musk har nektet å gi seg, uansett hvor mye motgang han har møtt. Slik sett beviser han at det handler om enkeltpersoner og deres innsats, også i en så stor bransje som bilbransjen.

Vil han lykkes? Er Tesla her også om to-tre år? Jeg har ikke svaret, men én ting er sikkert: Det skal bli utrolig interessant å følge dem videre, når de skal gå fra liten nisjeprodusent til å virkelig gire opp produksjon og salg. Det blir den største prøven til nå. Samtidig som alle de store bilprodusentene har våknet og vil gjøre hva de kan for å utkonkurrere Tesla. Elon Musk får ikke mindre å gjøre i året som kommer!

Vi har drømmejobben

Da er det på tid for meg å avrunde denne lille oppsummeringen som jeg sitter og skriver en tidlig juledagsmorgen.

Det har vært et spennende og morsomt år i Broom. Samtidig har det også vært krevende. Vi har bygget opp Norges og Nordens største nettside om bil. Vi som jobber i Broom er en liten gjeng som alle føler vi har drømmejobben. Som et eget selskap, er vi også helt avhengig av å skaffe inntekter som sikrer både drift og arbeidsplasser.

Det krever mye, i en mediabransje som er preget av kutt og tøffe omstillinger. Men vi har bestemt oss: Er det noen som skal klare det – så er det oss!

Det blir tidlige morgener også neste år, det gleder jeg meg til!

PS: I år har vi i Broom dekket bilutstillinger på vår helt egne måte, fikk du med deg dette?

Her er "gjengen min" i Broom samlet, på førjulsfrokost hjemme hos Benny (foran). Fra venstre Vegard, Øyvind, meg selv, Nicoline og Mats. Lorden var forhindret fra å komme. 
Her er "gjengen min" i Broom samlet, på førjulsfrokost hjemme hos Benny (foran). Fra venstre Vegard, Øyvind, meg selv, Nicoline og Mats. Lorden var forhindret fra å komme. 
Lik Broom på Facebook