Mye jobb, mye moro og mange uforglemmelige opplevelser. Det er 2016 kort oppsummert for Broom-redaksjonens yngstemann.
Mye jobb, mye moro og mange uforglemmelige opplevelser. Det er 2016 kort oppsummert for Broom-redaksjonens yngstemann.

Et drømmeår fylt med adrenalin og ærefrykt

Broom-Mats oppsummerer høydepunktene fra året som har gått.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2016 er over – og vi benytter anledningen til å oppsummere og mimre litt.

Nå skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.

I dag er det Mats Brustad sin tur. Her er hans historie:

Å kunne jobbe dedikert med det jeg liker aller best, nemlig bil og motor, er noe jeg setter stor pris på. Det er tross alt ikke sååå lenge siden en stor barndomsdrøm var å få møte Jan Erik Larssen. Hans entusiasme for bil og historiefortelling har virkelig gjort inntrykk gjennom flere år med Autofil og Broom på TV.

Nå er det min tur til å oppsummere høydepunktene fra det som har vært et helt uforglemmelig Broom-år. 2016 innebærer rett og slett flere av de største opplevelsene i mitt 21 år gamle liv.

Det er på tide å sette seg ned og mimre litt over året som har gått... Foto: Frida Abelsnes
Det er på tide å sette seg ned og mimre litt over året som har gått... Foto: Frida Abelsnes

Audi R8 en hel uke!

Det er en glovarm dag i begynnelsen av august en av mine største bilopplevelser finner sted. Jeg skal få overlevert nøklene til Audis desidert råeste maskin. En R8 V10 Plus! Jeg er fullt klar over at dette er heftige saker.

Alvoret blir ikke akkurat mindre når selveste direktøren i Audi Norge kommer for å overlevere nøklene. Bilen koster tross alt nærmere 3 millioner kroner – og det er med ærefrykt jeg setter meg bak rattet i verstingen.

I det jeg forbereder meg på en grundig gjennomgang av bilen, ser jeg Audi-direktøren smile bredt i det ham ønsker meg riktig god tur. Jaja, da satt jeg her da, i en av verdens råeste superbiler. Det er litt surrealistisk, for denne bilen skal jeg disponere helt fritt i en uke!

Før jeg i det hele tatt har satt bilen i gir, kjenner jeg virkelig at blodet bruser i det adrenalinnivået bygger seg betydelig opp. At bil handler mye om følelser er det i alle fall INGEN tvil om! Et fremkomstmiddel fra A-B? Puhh! Ikke denne.

Snart kan du lese om mitt møte med Audi R8 i en helt ny testspalte her på Broom. Og ja, det er i grunn ganske ufint av meg å tease en slik test uten å fortelle resten. Men det har jeg rett og slett ikke plass til her.

Dette var noen av de lekreste i 2016

Det er flere grunner til at dette beistet er noe av det råeste jeg har kjørt. 
Det er flere grunner til at dette beistet er noe av det råeste jeg har kjørt. 

Verdenspremiere i Italia

Merkelig nok er bil ofte temaet rundt lunsj-bordet i Broom-redaksjonen. Og det hender stadig mine gode kolleger forteller om ulike presseturer og verdenslanseringer de har deltatt på siden sist. Ikke at dette skjer ukentlig altså…

Men i 2016 skulle det endelig bli min tur, til å delta på verdenslansering av en helt ny bilmodell. Denne gangen var det Mercedes som inviterte noen få journalister, fra hele verden, til Italia. Her skulle vi for første gang prøvekjøre nye C-klasse Cabriolet, inkludert AMG-utgavene.

Jeg skal innrømme at forventingene var rimelig høye, men jeg ble likevel overrasket og ikke minst imponert over opplegget:

En stykk erfaren og en stykk mindre erfaren biljournalist på tur i Italia. 
En stykk erfaren og en stykk mindre erfaren biljournalist på tur i Italia. 

Høydepunktet er naturligvis å teste et bredt utvalg motoralternativer på smale og svingete veier langs kysten i Nord-Italia. Å kjøre en C 63 AMG med 510 hk uten tak, på eventyrlige veier, setter spor. Bokstavelig talt.

Men det er ikke bare bilene som imponerer. Måten vi journalister blir behandlet på underveis har jeg aldri opplevd før. En føler seg nesten litt kongelig.

Begynner det å regne kommer det for eksempel egne folk i dress som slår opp paraplyen for deg, og følger deg inn til restauranten vi skal spise. Hotellet vi bor på er helt i toppsjiktet, og ligger helt inntil kysten. Maten som blir servert er for øvrig også et kapitel for seg…

Å kunne oppleve noe slikt, jeg som nesten ikke har reist utenfor Charlottenbergs grenser i Sverige, det er stort.

Her er det bare å velge og vrake. Alt fra C 300 til 63 AMG er tilgjengelig for dagen.
Her er det bare å velge og vrake. Alt fra C 300 til 63 AMG er tilgjengelig for dagen.

Il Tempo Gigante – det største jeg har kjørt

Å formidle historier gjennom levende bilder syns jeg er ekstra givende. Derfor er det veldig stats å få lov til å lage Broompraten – en nettserie hvor vi møter kjente fjes med stor lidenskap for bil.

Gjennom fjoråret har jeg fått møte en rekke interessante personligheter, som alle deler samme lidenskap som meg. Petter Solberg, Martin Schanche, Jan Erik Larssen og mange flere. Men det er én av gjestene som har en bil ingen andre i verden har maken til!

Jeg snakker naturligvis om Remo Caprino og hans legendariske Il Tempo Gigante. Det er en bil de aller fleste av oss har et nært forhold til. På videregående skrev jeg faktisk en fordypningsoppgave om Flåklypa – og har i tradisjon tro sett filmen hver eneste jul.

Bare det å se denne bilen i virkeligheten er stort, men da muligheten for å KJØRE den dukket opp, skjønte jeg ikke helt hva som skjedde. DDEs «Det umulige e mulig» ble plutselig en realitet.

Bokstavelig talt det største jeg har kjørt. 
Bokstavelig talt det største jeg har kjørt. 

Som en av svært få i verden får jeg altså lov til å innta Reodors posisjon. Turen blir ikke lang, men fytti grisen for en opplevelse det er likevel! Og jeg som trodde lyden fra en Audi R8 eller Mercedes SLR McLaren var rå… Il Tempo Gigante overgår begge disse med latterlig god margin.

Med rake rør fra en 7,4 liters V8-er er det kanskje ikke så rart den gir fra seg noe lyd heller... Det å sitte bak rattet i en verdenskjent kultskatt er ganske uvirkelig. Alle detaljene fra filmen er der – og bilen er så stor at en BMW X5 ser mer ut som en Nissan Micra på veien.

Når det er sagt, er det aller råeste med bilen utvilsomt reaksjonen til omverdenen.

I det vi cruiser rundt på Fornebu er det akkurat som verden går i pause. Trafikken stopper delvis opp, folk på gata stivner av begeistring, mens planter og dyr antageligvis dør av skrekk på grunn av lyden som brøler ut bak. Den måler nemlig godt over 130 desibel – og det er helt sant!

Se vårt møte med Il Tempo Gigante!

Selv om rakettmotoren bak ikke finnes i virkeligheten, går ikke Il Tempo Gigante dårlig med sine 540 hk. 
Selv om rakettmotoren bak ikke finnes i virkeligheten, går ikke Il Tempo Gigante dårlig med sine 540 hk. 

Ferrari + samferdselsminister = sant

Blant gjestene i sesong 2 av Broompraten finner vi også vår egen samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen. Å få lov til å intervjue en topp-politiker om bil syns jeg er moro i seg selv. Ekstra stats er det jo også at ministeren tok seg tid til å møte oss, midt i de travleste regjeringsforhandlinger. Derfor tenkte jeg som så at vi må gi Ketil en liten overraskelse.

Og hva er vel ikke bedre enn å overraske en over snittet bilinteressert statsråd med en av Ferrari sine råeste modeller? Jeg likte i alle fall ideen svært godt – og stemninga i bilen ble alt annet enn traust:

– Dette er helt klart en av mine artigste dager på jobb, sa Solvik-Olsen etter lufteturen.

Selv om det ble en hektisk dag med opptak, rakk jeg likevel å nyte det italienske mesterverket noen få minutter alene på veien. OG de minuttene, de er en av mine råeste opplevelser bak rattet i en bil... Ferrari 488 GTB – tusen takk!

Her får Solvik-Olsen sitt livs opplevelse

Her er det ikke bare samferdselsministeren som har en herlig dag på jobb.
Her er det ikke bare samferdselsministeren som har en herlig dag på jobb.

250 km/t på Autobahn

Helt på tampen kommer jeg ikke unna turen til Tyskland – da jeg ble med Mercedes-importøren for å hente en splitter ny bil på fabrikken. Nærmere bestemt en AMG C 43 med nesten 400 hk. Etter en spennende omvisning på fabrikken i Sindelfingen, samt en snartur innom museet i Stuttgart (som er verdt å få med seg!) – sto nærmere 1500 kilometer vei foran oss. Men det var en kjøretur vi alle gledet oss stort til:

Ruten vi velger hjem innebærer nemlig milevis med kjøring på Autobahn, hvilket betyr FRI FART, innimellom. Og med en rimelig kapabel bil blir det neppe noe problem å få både bil og blodpumpe opp i uvandt tempo. Under perfekte forhold, og svært lite trafikk, klarer vi ikke motstå presset. Når vi attpåtil blir frakjørt av en Fiat Panda (!) i 160 km/t, klemmer jeg til. Speedometeret går overraskende fort mot nord, selv om det hele kjennes udramatisk inne i kupeen. Plutselig går det opp for meg hva tunnelsyn er også – og vipps er 250 km/t nådd!

Det er helt klart en opplevelse, selv om det kun varte i noen få sekunder. Jeg tror forresten jeg aldri har holdt så hardt i et ratt noen gang, selv ikke under en NM-finale på crosskartbanen…

162 km/t er nesten som sneglefart for mange tyskere...
162 km/t er nesten som sneglefart for mange tyskere...

Et drømmeår

2016 er et år jeg aldri kommer til å glemme. Høydepunktene har vært mange, og jeg er veldig takknemlig som får være en del av Broom-redaksjonen.

Selv om det ikke blir like mye jobb dette året, på grunn av studier, vet jeg det er mye spennende som står for tur også i 2017. Så her er det bare å følge med fremover – jeg skal i alle fall gjøre mitt for å dele vår lidenskap. Broooom!

Her kan du se alle episodene av Broompraten