HEVER VRAKRESTER: Letemannskaper finner stadig flere vrakdeler av Tupolev-maskinen som styrtet to minutter etter avgang fra Sotsji. 15 omkomne og et stort antall kroppsdeler er også funnet. AFP PHOTO / RUSSIAN EMERGENCY MINISTRY / Vladimir VELENGURIN
HEVER VRAKRESTER: Letemannskaper finner stadig flere vrakdeler av Tupolev-maskinen som styrtet to minutter etter avgang fra Sotsji. 15 omkomne og et stort antall kroppsdeler er også funnet. AFP PHOTO / RUSSIAN EMERGENCY MINISTRY / Vladimir VELENGURIN

Pilotens siste ord:

«Flapsen, helvete, hva? Vi faller!»

Ifølge russiske medier var det en feil med vingeklaffene på flyet som styrtet i Svartehavet søndag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det viser data fra flyets såkalte svarte bokser.

Vingeklaffene, eller flapsen, bidrar til å øke vingenes løfteevne og brukes under avgang og landing så flyet kan manøvreres i lavere hastighet.

Vingeklaffene på høyre og venstre vinge skal ikke ha beveget seg samtidig, melder Interfax. Dette skal ha ført til at flyverne mistet kontrollen i en kritisk fase av flyvningen.

Dramatisk samtale

Flyet styrtet bare to minutter etter avgang fra Sotsji med 92 mennesker om bord. Blant passasjerene var 64 medlemmer av det verdensberømte Alexandrov-ensemblet.

Onsdag ble også en utskrift av flyvernes samtale offentliggjort av det russiske nyhetsstedet Life. Ifølge BBC forløp samtalen som følger:

«Fart 300 (ikke hørbart).»

«(Ikke hørbart).»

«Jeg har felt inn landingshjulene, kaptein.»

«(Ikke hørbart).»

«Men i helvete!»

Gjennomtrengende alarm går av

LANDINGSHJUL: Et hjulsett og en motor er løftet om bord på et skip like utenfor Sotsji. (Rossiya One TV Channel photo via AP)
LANDINGSHJUL: Et hjulsett og en motor er løftet om bord på et skip like utenfor Sotsji. (Rossiya One TV Channel photo via AP)

«Flapsen, helvete, hva...»

«Høydemåleren!»

«Vi er i... (ikke hørbart).»

Alarm om at flyet befinner seg farlig nært terrenget

«(Ikke hørbart).»

«Kaptein, vi faller!»

– Trener på slike situasjone

Etterforskerne arbeider nå ut fra teorien om at et problem med vingeklaffene kombinert med pilotfeil fikk flyet til å krasje, skriver avisen Kommersant. En tidligere sjef i det russiske luftforsvaret, Nikolaj Antoshkin, sår imidlertid tvil om denne tesen. Han sier at flyvere regelemessig trener på å håndtere situasjoner hvor flapsen ikke virker som den skal.

– Hvis flapsen ikke beveger seg som den skal, vet pilotene hvordan de skal opptre. Det er ikke et problem i det hele tatt, sa han til nyhetsbyrået RIA Novosti ifølge AP.

15 funnet omkommet

Onsdag ble den andre av flyets opptakere funnet i god behold. 15 omkomne er så langt funnet. I tillegg er 239 kroppsdeler funnet på krasjstedet, opplyser det russiske forsvarsdepartementet.

Den aldrende Tupolev Tu-154-maskinen tilhørte det russiske forsvaret og ble brukt til å frakte VIP-er. Sivile flyselskaper sluttet å bruke den støyende og lite økonomiske flytypen for flere år siden, men militæret og offentlige myndigheter bruker fortsatt Tupoleven, som er kjent for å være solid og ha gode egenskaper i luften.

Ulykkesflyet ble bygd i 1983 og ble ført av den erfarne piloten Roman Volkov og annenpilot Alexander Rovensky, som hadde ti års erfaring bak spakene.