Audi A8 med W12-symbol på dashbordet indikerer at dette ikke er noen vanlig bil. Her snakker vi forlenget utgave, fullspekket med utstyr. Selv om denne bilen er over 10 år gammel, brukes denne typen bil fortsatt i tjeneste for statsoverhoder. For eksempel brukes en slik av statsminister Erna Solberg. Faksimile: Finn.no 
Audi A8 med W12-symbol på dashbordet indikerer at dette ikke er noen vanlig bil. Her snakker vi forlenget utgave, fullspekket med utstyr. Selv om denne bilen er over 10 år gammel, brukes denne typen bil fortsatt i tjeneste for statsoverhoder. For eksempel brukes en slik av statsminister Erna Solberg. Faksimile: Finn.no 

Her kan du få samme bil som Erna!

En av de mest avanserte og råeste limousinene på markedet i sin tid. Sjekk prisen nå!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi var virkelig på offensiven da de lanserte andre generasjon av flaggskipet A8 i 2003. Den ble deres utstillingsvindu for hva de kunne gjøre. Her var det mye avansert teknikk.

Toppmodellen var dessuten utstyrt med en avsindig motor. W12-motoren er på 6 liter (!) og hadde 450 hk. I lang utgave, med ekstra god plass i baksetet, ble prislappen på denne doningen fort 2,3 millioner kroner. Det gjorde at den først og fremst var forbeholdt statsoverhoder og kongelige.

Men så har altså årene gått. Og nå kan den bli din for samme pris som en litt velutstyrt Golf...

Audien som aldri kom i produksjon

Drøyt 400.000 kroner

Bilen vi har funnet på bruktmarkedet ble faktisk registrert akkurat i disse dager – tilbake i 2004. Men til tross for noen år på veien, har den i følge selger ikke rullet mer enn 127.000 kilometer, og historikken er god.

Prisantydningen er satt til 415.000 kroner.

Til den prisen får du en svært sjelden bil – som ikke bare er uvanlig komfortabel, men også har ytelsene til en sportsbil. Den holder også følge med verstingen S8, som har Lamborghini V10-motor.

Interiøret var ganske så banebrytende i sin tid. Blant annet var startknappen laget for å reagere på eierens fingeravtrykk.
Interiøret var ganske så banebrytende i sin tid. Blant annet var startknappen laget for å reagere på eierens fingeravtrykk.

Audi S8: Denne har tapt seg 300.000 kroner i året

Banebrytende

Noe av utstyret på A8 var rett og slett ganske unikt. For eksempel var det eneste modell på dette tidspunktet med fingeravtrykk-basert startknapp.

Infotainmentsystemet, med menyhjul og hurtigknapper og skjerm om kunne felles inn i dashbordet, var også banebrytende i sin tid.

Bilen vi omtaler her har i tillegg nøkkelfri adgang, adaptiv cruisekontroll justerbare komfortseter bak, Webasto, fire soners klimaanlegg, soltak, kjøling og massasje i setene, og en rekke annet snadder.

Audi A8: Slik kan du få en "nyere" bil

Luftfjæring

For at komforten skulle være best mulig, er bilen utstyrt med avansert luftfjæring. Den gjør det mulig å stille inn ulike kjøreprogrammer. I tillegg har den et eget program for å heve den, og dermed gi ekstra bakkeklaring. Uten at vi ville lagt ut på de helt store offroad-eventyrene av den grunn...

Nå skal det sies at utvalget av tidligere nevnte S8-er betydelig større, og at prisene også kan være lavere. Men bilen vi omtaler her er altså mer sjelden. Uten at vi dermed kan si at prisen på W12-utgaven vil holde seg bedre av den grunn.

Les mer om Audi A8 på Brooms bruktbilguide her

Her har du komfort i særklasse. Faksimile: Finn.no 
Her har du komfort i særklasse. Faksimile: Finn.no 

Opptatt av detaljer

Det er ingen tvil om at dagens eier av bilen er mer opptatt av bil enn folk flest. Det ligger over 100 bilder i annonsen, blant annet som dokumentasjon på en del ekstra vedlikehold.

Her kan en også se både at tilsvarende modell, bare i litt nyere utgave og pansret, brukes av blant andre statsminister Erna Solberg.

Klikk her for å se hele annonsen

Koster flesk

Det å eie og bruke en slik bil er ikke noe du gjør uten å sette av en god porsjon penger til "diverse kostnader". For her må du nok påregne en del utgifter i tiden som kommer. Med så mye teknologi, er det mye som kan gå galt.

Og deler og arbeid på en slik bil er ikke akkurat billig.

Forøvrig har prisbildet på disse bilene gått litt opp og ned de siste årene. Så verditapet videre er vanskelig å spå. Men at dette er en bil for spesielt interesserte, er det ingen tvil om.

En rekke statsoverhoder og kongelige har benyttet seg av andre generasjon av Audis luksusbil A8. Er det din tur nå?
En rekke statsoverhoder og kongelige har benyttet seg av andre generasjon av Audis luksusbil A8. Er det din tur nå?

Er du Audi-eier? Fortell oss hva du synes om bilen din her