TRAGEDIE: En hel fotballverden sørget etter flyulykken som utraderte nesten hele fotballaget Chapocoense 28. november. (AP Photo/Fernando Vergara, File)
TRAGEDIE: En hel fotballverden sørget etter flyulykken som utraderte nesten hele fotballaget Chapocoense 28. november. (AP Photo/Fernando Vergara, File)

skrekkrapport etter bolivia-styrten:

Feil i alle ledd

Colombianske myndigheter klandrer både piloten, flyselskapet og bolivianske myndigheter for flystyrten som krevde 71 liv 28. november.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om bord i flyet var fotballaget Chapocoense, som var på vei til Medellin for å spille finalen i Copa Sudamericana mot laget Atletico Nacional.

Flyet ble drevet av det Bolivia-baserte charterselskapet LaMia. Det ble tidlig spekulert i om flyet gikk tomt for drivstoff. Det bekreftes nå av colombianske luftfartsmyndigheter, som har studert flyets taleopptaker, ferdskriver og andre bevis.

Pilotfeil

BAE 146-flyet som styrtet, har en maksimal rekkevidde på 2965 kilometer. Det er litt mindre enn distansen mellom Medellin og Santa Cruz i Bolivia, hvor flyet tok av, skriver nyhetsbyrået AP.

Colombianske myndigheter konstaterer at piloten ikke landet for å etterfylle drivstoff på den lange reisen. Han rapporterte heller ikke om motorsvikt på grunn av drivstoffmangel før det var for sent, heter det i rapporten ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Ble bedt om å vente

Etter fire timer og 20 minutter i luften kom flyet fram til Medellin, men charterflyet ble bedt om å vente med å lande fordi et annet fly hadde en mulig drivstofflekkasje og fikk prioritert landing.

I opptaket av radiosambandet mellom ulykkesflyet og tårnet kan man høre at piloten gjentatte ganger ber om tillatelse til å lande på grunn av drivstoffmangel og «fullstendig elektrisk svikt».

Menneskelig svikt på flere plan

Havarigranskerne fastslår imidlertid at det ikke var noen teknisk faktor som medvirket til ulykken.

– Alt hadde med menneskelig svikt å gjøre, i tillegg til en ledelsesfaktor i selskapets administrasjon og organisasjonen av flyplaner av myndighetene i Bolivia, sa Freddy Bonilla fra Colombias luftfartsmyndigheter under en pressekonferanse.

Bolivanske myndigheter og flyselskapet godtok forutsetningene for flyvningen slik den var presentert i flyplanen, men var uakseptable, heter det i rapporten.

I tillegg til at flyet hadde for lite drivstoff om bord, var det overlastet med nærmere 400 kilo og var ikke sertifisert til å fly på den høyden det gjorde.

Rømte landet

LaMias toppsjef Gustavo Vargas Gamboa er arrestert og siktet for drap. Det er også tatt ut siktelse mot selskapets medeier Marco Antonio Rocha Benegas, som oppholder seg på ukjent sted, og flyveleder Celia Castedo. Castedo flyktet fra Bolivia etter styrten og søker asyl i Brasil.