Er lei av sunnhetspress:

– Ikke vei deg rett etter julen

Spaltist Andreas C. Halse synes du bør kose seg med julematen. Livsstilsveileder Helle Bornstein er enig, men ber samtidig folk bytte ut brus med vann med bær.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange unner seg kanskje litt ekstra i matveien i julen. Med en meny som gjerne består av blant annet fet mat, som ribbe, medisterkaker og pinnekjøtt, i tillegg til søtsaker og godt drikke, peker også gjerne pilen på vekten oppover.

Ifølge samfunnsmedisinere på NTNU, er det ikke uvanlig å legge på seg opp inntil en halv kilo hver dag gjennom julefeiringen.

– Begynn med de gode rutinene

Livsstilsveileder og forfatter Helle Bornstein mener julen kan bli enda en unnskyldning for ikke å tenke på kroppen sin.

– Det er ikke sånn at du må drive og dra på løpeturer, altså. Det er ikke det som er poenget her. Men jeg vil anbefale folk å begynne med de gode rutinene, sier Bornstein til TV 2 Nyhetskanalen.

JULETALLERKEN: Ribbe, medisterkaker og pølse er populære ingredienser i julemiddagen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix 
JULETALLERKEN: Ribbe, medisterkaker og pølse er populære ingredienser i julemiddagen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix 

Hun understreker at et godt kosthold ikke er sesongbasert.

– Det har ikke så mye å si om det er julesesong eller om det er påske, julebord eller bikinisesong, sier Bornstein.

Til de som er bekymret for julevekten, anbefaler kostholdseksperten å spise faste måltider, som frokost og en skikkelig lunsj, før desserten.

– Da har du gjort mye. Da har du gitt kroppen den næringen den skal ha, og så kan du ha kosen og da orker du ikke så mye. Men for all del; kos og det at du begynner med det kroppen først vil ha, er en god start, sier Bornstein.

Tror mange er lei av sunnhetsideal

I studio hos Nyhetskanalen møter kostholdseksperten Aftenposten-spaltist Andreas C. Halse. Han synes det blir for mange sunnhetstips.

– Jeg tror mange er lei av dette sunnhetsidealet som skal presses på i alle anledninger. Jeg tenker at det er viktig å klare å kose seg i jula, sier Halse til TV 2 Nyhetskanalen.

Halse mener det man gjør i julen har liten betydning for resten av året, og synes folk bør ha et avslappet forhold til julekosen.

– Hvis den eneste måten å lykkes på er å tenke på kalorier absolutt hele tiden, og aldri unne seg noe ekstra, tror jeg kan bli veldig vanskelig for mange. Jeg tror det kan være lurt å gi seg selv en pause i jula, og ikke tenke så mye på det man tenker så mye på ellers i året, sier Halse.

Ber folk bytte ut brusen med vann med bær

Livsstilsveileder Bornstein er enig i at det er greit å kose seg, men er opptatt av at folk tenker over hva de spiser og drikker.

– Jeg tenker at det viktigste er å være bevisst. Å være klar over hva man spiser, og når man koser seg og ikke. Jula er tross alt til for å kose seg, så vi må begynne der, sier Bornstein.

Hun mener også at enkle grep kan gi et bedre kosthold.

– Hvorfor ikke bare drikke et glass vann med bær oppi, og bytte ut alle glassene med brus eller juice og saft? spør Bornstein.

– Men hva med pinnekjøtt, medisterkaker og ribbe? Kan man spise dette med god samvittighet?

– Ja, ja, ja. Du vet du spiser alt på den tallerkenen enten det er pinnekjøtt eller pølse og ribbe. Spis litt mer grønnsaker også, bare vei det opp med det. Du behøver ikke spise så mye grønnsaker til måltidet, du kan jo ta det til neste måltid. Men bare øk grønnsakene også, sier Bornstein.

Også Halse har et tips til de som bekymrer seg for julevekten.

– Jeg anbefaler folk ikke å veie seg rett etter jul. Hvis du har spist mye mat, så suger ekstra karbohydrater til seg mye vannvekt og sånt. Så hvis du heller venter en uke med å veie deg, så tror jeg mange hadde fått bedre samvittighet, sier Halse.