Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge har blitt selveste elbil-landet, framfor alle andre. Garantert mye på grunn av de mange elbil-fordelene.

Men det er ikke bare fordeler. Selve «tankingen» eller ladingen av en elbil tar vesentlig lengre tid enn å fylle opp en fossilbil med drivstoff.

– Kan man ikke bare lage hurtigladere som dytter på mer strøm? Det er et utsagn man ofte hører fra utålmodige elbiliere, ved hurtigladestasjonene.

Men det er dessverre ikke så enkelt. Så svaret på utsagnet må bli nei. Dumt for de det gjelder, men sant.

Mange kompromisser

Det tar i dag i underkant av en halv time lade de fleste biler opptil ca 80 prosent av batterikapasiteten, avhengig av bil- og batteritype.

Som så mange andre ting her i verden er også batteriene i en elbil konstruert med en del kompromisser.

Slik som hvordan de forskjellige cellene er konstruert, hva slags elektrolytt som brukes, størrelsen på partiklene på elektrodene – og vi kan fortsette i nesten det uendelige med vriene faguttrykk. For det er faktisk godt over 100 forskjellige parametre som ligger til grunn for hvordan et elbatteri til slutt blir.

Det gjelder med andre ord å velge en kombinasjon av de ulike parameterne som gjør at batteriet får de egenskapene man ønsker seg, enten det er høy kapasitet eller høy ladehastighet.

Skal man lade et batteri veldig kjapt, må det konstrueres med tanke på nettopp dette og det, isolert sett, er ikke noe problem. Problemet er altså at det da vil gå på bekostning av kapasiteten og dermed rekkevidden som er viktig for mange.

Som så ofte før – man får ikke både i pose og sekk...

Denne elbilen kan bli en revolusjon – eller en total fiasko

Like langt

Om man skal lage et litiumione-batteri som kan lades raskere enn i dag, må man altså akseptere mindre kapasitet.

Et alternativ kan være å bruke en annen batterikjemi. På Litium-titanoksidbatteri har man en annen arkitektur som fjerner noe av problematikken som man har med litiumionebatterier, men disse har til gjengjeld lavere lavere spenning.

De kan lades veldig raskt dersom de designes for det, men den lavere spenningen gir lavere energitetthet. Dermed må man ofre kapasitet eller øke størrelsen og dermed vekten på batteriene. Og man er i grunnen like langt...

Jobber med saken

At det ikke er en enkel sak å lage batterier som kan lades veldig raskt per i dag, betyr heldigvis ikke at det ikke jobbes med høyere lade-effekter i fremtiden.

Dette er noe som det er både mye fokus på og oppmerksomhet rundt. Både Porsche og Audi er langt framme her, sammen med Tesla. Så det er absolutt håp.

Men enn så lenge må ladingen av elbilen få ta den tiden det tar.

Kjører du elbil? Del dine erfaringer med oss her:

Årets store nyhet: Se video av Opel Ampera-e under: