JUKS: Svindlerne bak det komplekse systemet er blitt søkkrike. 
JUKS: Svindlerne bak det komplekse systemet er blitt søkkrike.  Foto: NTB Scanpix.

Nå er tidenes største reklame-svindel avslørt

Svindlerne har lurt til seg over 1,6 milliarder kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En ny internasjonal storsvindel er rullet opp, og den er av det gigantiske slaget.

Svindelen har fått kodenavnet «Methbot», og over 1.6 milliarder kroner er lurt ut av hendene til forskjellige annonsører, skriver CNN.

Komplekst system
Det er er sikkerhetsfirmaet «White Ops» som står bak rapporten om det komplekse nettverket.

I hovedsak går svindelen ut på at ekte reklame blir presentert på falske nettsider for falske lesere. Annonsørene som lures tror - naturligvis - at reklamen blir presentert for potensielle nye kunder.

– Dette er veldig avansert, og går utenfor alt vi har sett tidligere, sier Eddie Schwartz, en av flere driftsledere i White Ops, til CNN.

Magasinet Forbes kaller det for «den største reklamesvindelen noen gang».

Slik fungerer det i praksis
Svindlerne har utgitt seg for å være fra en rekke anerkjente firma. CBS Sport, Economist og Vogue er noen av firmaene som blir trukket frem i rapporten.

Også norske Nettavisen er blitt brukt, skriver Dagens Næringsliv.

Under falskt navn har de kontaktet annonsører og tilbudt videoreklame på deres sider, mot betaling.

Annonsørene har så betalt i den tro av at deres reklamefilmer ble vist for nye potensielle kunder.

Men det ble de aldri.

Lover bort flotte tv-er for fem kroner

Falske brukere på falske sider
Methbot-svindlerne står nemlig bak over 250 000 nettsider som ingen i praksis besøker. I tillegg eier de over 500 000 IP-adresser som kontrollstyres av en «bot», eller en kontrollstyrt robot, om du vil.

Svindelen gjennomføres ved at reklamen blir lagt ut på en eller flere av disse falske sidene, og deretter besøkt av de automatiserte IP-adressene.

På den måten sørget man for videoklikkene, men det var aldri en direkte link mellom det aktuelle firmaet og annonsøren. Det var i praksis reklame på en side ingen besøkte, som ble sett av automatiserte teknikk.

Robotene er i tillegg innstilt med flere «menneskelige» egenskaper. Det vil si at de både er innstilt til å klikke på reklamen, gå ut av reklamen og se reklamen i sin helhet.

I tillegg er IP-adressene geografisk plassert over hele USA, for å skape en troverdighet hos de amerikanske annonsørene og deres egne målesystemer.

Politiet advarer mot lurelege: Anmeldelsene strømmer inn

Søkkrike
Svindlerne skal ha tjent mellom tre og fem millioner kroner daglig på dette.

White Ops har koblet svindelen til Russland, men ingen er siktet eller pågrepet i saken.

De sier samtidig at systemet er så godt integrert i markedet, at den beste måten å stoppe svindlerne på er ved å informere om dette til flest mulig.

I rapporten ligger det flere vedlegg som inneholder alle IP-adresser og URL-adresse til de falske sidene og brukerne.