Skoda Octavia er Norges mest solgte stasjonsvogn. RS-utgaven er for de som liker at familiebilen har litt ekstra fraspark og moro-faktor.
Skoda Octavia er Norges mest solgte stasjonsvogn. RS-utgaven er for de som liker at familiebilen har litt ekstra fraspark og moro-faktor.

Norges mest solgte har aldri vært raskere

Her får du både plass og moro – uten å sprenge banken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i høst fikk Skoda Octavia en facelift. Dette er en svært populær modell i det norske markedet. Og da særlig stasjonsvogna.

Faktisk er det ingen andre stasjonvogner som selger like bra som Octavia.

Den råeste utgaven av Octavia heter RS. Betegnelsen ble brukt på Skodas løpsbiler allerede i 1974, og siden den tid er det levert over 200.000 RS-modeller.

I forbindelse med faceliften, er det også skjedd ting med RS-modellene av Octavia: Større motor på bensinutgaven, mer utagrende designelementer og et sportslig interiør er noe av det som er nytt.

I Norge er det stasjonsvogn som gjelder, men du får den som sedan også ...
I Norge er det stasjonsvogn som gjelder, men du får den som sedan også ...

Her er en skikkelig Soda-versting i fåreklær

To motorer

Det er altså to utgaver av Octavia RS – en med dieselmotor på 184 hk, og en med bensinmotor på 230 hk / 350 Nm.

Med en toppfart på 250 km/t og 0-100 km/t på 6,7 sekunder er dette en særdeles frisk familiebil.

Så mye luksus får du for 100.000 kroner

4x4

Forbruket er naturligvis blitt strupet mest mulig. RS med 2-liters TSI-motor klarer seg med 0,65 l/mil. Som standard leveres den med manuell girkasse, med DSG automatgir som tilvalg.

Dieselutgaven har 184 hk / 380 Nm. Den klarer 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Her er forbruket kun 0,45 l/mil.

Dieselutgaven av RS-en kan dessuten leveres med firehjulsdrift i kombinasjon med DSG automatgir.

Les vår test av Skoda Octavia RS her

Velger du dieselutgaven kan du også få firehjulsdrift.
Velger du dieselutgaven kan du også få firehjulsdrift.

Nytt infotainment

Som i andre Octavia-modeller har også RS den nye generasjonen av infotainment-systemer. Også assistansesystemene er utviklet med ny teknologi. Dersom man drar tilhenger, vil ‘’Trailer Assist’’ ta over styringen ved rygging.

Den nye fronten har en bredere grill og et større luftinntak i den nyutviklede støtfangeren. Frontlyktene har full LED-teknologi.

Bak har bilen en liten spoiler, mens en kraftig diffusor understreker sportsligheten. Det er også LED-teknologi i baklysene.

Prisen klar i januar

Enn så lenge er det ikke avklart hva RS-modellene vil koste. Men dieselutgaven starter i dag på drøyt 400.000 kroner, mens du må belage deg rundt 450.000 for dagens RS-utgave med bensinmotor.

Men særlig bensinutgaven kan være gunstig med tanke på avgiftsendringene for 2017 – så det er lov å håpe på en gunstigere pris på denne.

– Octavia RS er en ulv i fåreklær, og en bil som er relativt populær i Norge. Det tror vi den kommer til å fortsette å være også, sier kommunikasjonssjef for Skoda i Norge, Jan Erik Haugen.

Du gjetter neppe hvilket merke dette er

To store enderør og en liten spoiler på bakluka er blant kjennetegnene på en RS-modell.
To store enderør og en liten spoiler på bakluka er blant kjennetegnene på en RS-modell.