Den ligner på en bil som kommer til Norge i mars. Men dette er den amerikanske tvillingbroren til Opel Ampera-e – nemlig Chevrolet Bolt. Den har identisk rekkevidde og ytelser, og har allerede blitt levert til de første amerikanske kundene. 
Den ligner på en bil som kommer til Norge i mars. Men dette er den amerikanske tvillingbroren til Opel Ampera-e – nemlig Chevrolet Bolt. Den har identisk rekkevidde og ytelser, og har allerede blitt levert til de første amerikanske kundene. 

Snike i køen? Det kan nok snart bli mulig

Nei, det er IKKE Opels nye elbil. Bare nesten ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opel opplever det som best kan beskrives som ville tilstander, i forbindelse med at de nylig slapp prisene på sin elbil: Ampera-e.

Kundene har strømmet til og det er hard kamp om de første bilene. Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, nøler ikke med å kåre den til elbilen som gir mest for pengene.

Det er bare ett problem: Etterspørselen er rett og slett for høy. De som bestiller nå, risikerer å måtte vente til godt ut i 2018, før de får bilen sin.

Men det finnes en annen løsning, for de mest utålmodige. Den heter Chevrolet Bolt.

Her kommer bilen svært mange nordmenn venter på

Klar allerede

Bolt er nemlig søstermodellen til Ampera-e. Det vil si at den har Chevrolet-logo, men i praksis er dette samme bil.

Det betyr at du får den samme rekkevidden som gjør Ampera-e til en game changer: Nemlig opptil 500 kilometer.

I tillegg er den rask, med 0-100 km/t på 7,2 sekunder.

– Denne gir uten tvil mest elbil for pengene

Rekkevidden

Hvis du skulle søke opp rekkevidden på Chevrolet Bolt, vil du se at den er oppgitt til 238 miles - tilsvarende 380 kilometer. Altså betydelig mindre enn Opel Ampera-e. Det skyldes at Bolt er målt etter den såkalte EPA-syklusen, mens Ampera-E brukes New European Driving Cycle (NEDC).

I praksis er kanskje EPA-rekkevidden mer realistisk. Men det skal sies at Opel som en gimmick kjørte en Ampera-e fra London til Paris i forbindelse med bilutstillingen der i høst. En distanse på 417 kilometer. Og da de kom fram, skal det ha stått en rekkevidde på 80 kilometer igjen på batteriet ...

De visuelle forskjellene på Ampera-e og Bolt (bildet) er minimale. Det handler nesten utelukkende om forskjellig logo i grillen.
De visuelle forskjellene på Ampera-e og Bolt (bildet) er minimale. Det handler nesten utelukkende om forskjellig logo i grillen.

Skal bli Europas neste største bilmerke

Leveringen er i gang

Bolt er altså litt foran i løypa, sammenlignet med Ampera-E. Her har nemlig leveringen til kunder i USA startet allerede. Opel er først klar med sin elbil i mars.

Da starter de forøvrig med verdenslanseringen i det norske markedet! Det i seg selv er ganske oppsiktsvekkende.

– Ny Tesla kan snu bilmarkedet på hodet

Tusenvis vil ha

Allerede nå er det klart at Opel vil få et leveringsproblem. Interessen er så stor, at Norges opprinnelige kvote blir alt for lav. PR-ansvarlig for Opel i Norge, Stein Pettersen, lover imidlertid at det jobbes på spreng for å øke kvoten.

Uansett kan det nok fort tenke seg at enkelte kunder er for utålmodige til å vente. For disse kan import av en Chevrolet Bolt være et alternativ.

Prisene på Bolt i USA er rundt 300.000 kroner, altså omtrent det samme som Ampera-e. Sistnevnte vil få en startpris i Norge på 289.000 kroner.

Dette kan bli den nye elbil-bestselgeren

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er en av svært få nordmenn som har fått oppleve Opel Ampera-e på veien.
Brooms bilekspert, Benny Christensen, er en av svært få nordmenn som har fått oppleve Opel Ampera-e på veien.

– Noe vil se markedet

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er sikker på at det akkurat nå sitter noen som gjør seg klar til å hente inn så mange Chevrolet Bolt som de klarer å få tak i.

– Det finnes ingen offisiell importør av Chevrolet i Norge akkurat nå. Men det er jo mange som driver med import av biler på siden. Her kommer noen til å se et marked. Og det tror jeg faktisk kan være smart. For Ampera-e/Bolt er den mest spennende elbilen i det mer folkelige elbilsegmentet. Det kommer den nok til å være en god stund, selv om konkurrentene kommer halsende etter.

– Det er ikke fare for at en Bolt vil framstå som litt ukurant, sammenlignet med en Ampera-e?

– Jo, på sikt er det nok det. Det vil si når leveringssituasjonen er slik at det ikke lenger er ventelister på Ampera-e. Da vil nok en Chevrolet Bolt for eksempel være vanskeligere å selge i bruktmarkedet. Men inntil det skjer, er det grunn til å vente at det vil være et sug i markedet, etter både Ampera-e og Bolt, avslutter Benny.

Se video av Ampera-e: Klikk i videovinduet under:

Årets viktigste bilnyhet: Her er prisen!