Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fem dager før julaften i 2011 fikk de ansatte i Saab meldingen de lenge hadde fryktet: Det var over og ut for selskapet. Kassa var tom, ingen ville lenger låne Saab penger – og dermed endte det i skifteretten.

74 år med bilproduksjon var med det over. For lokalsamfunnet i Trollhättan var det dystre nyheter. Det var ikke bare flere tusen Saab-ansatte som mistet jobben, her var det også store ringvirkninger, i et område av Sverige som fra før slet med høy arbeidsledighet.

– Litt uvirkelig

I dag er det akkurat fem år siden konkursen. Saab har på mange måter blitt et glemt merke i bilverdenen allerede. Og i Trollhättan har Saab-skiltene på den store fabrikken blitt skrudd ned i år.

– For oss bilinteresserte er det nesten litt uvirkelig at bilmerker blir borte. Det skjer heldigvis sjelden. Men konkurransen i denne bransjen er beinhard. Saab hadde en utsatt posisjon i mange år. Slik sett var det ikke tilfeldig at de fikk store problemer da finanskrisen skyllet inn over bransjen i 2009, forteller Broom-redaktør Knut Skogstad som fulgte Saab tett i årene rundt konkursen.

Etter en turbulent historie med tunge, økonomiske motbakker, trodde mange at Saab var reddet for godt da General Motors (GM) tok over som eier i 1990.

Tøffe tider: GM stoppet salget av Saab

Gjorde kort prosess

Det amerikanske gigantkonsernet gikk ut med offensive planer og skulle gjøre Saab til et premiummerke, både i Europa og andre deler av verden. Det fikk de egentlig aldri til. I stedet havnet Saab mellom barken og veden.

De fikk lite penger til utvikling og måtte basere bilene sine på eksisterende biler fra Opel. Dessuten var modellutvalget tynt. Saab hadde i mange år bare to modeller, mens konkurrentene fikk stadig flere.

Da GM fikk store problemer i 2009, gjorde de kort prosess med flere av sine merker. Saab ble besluttet nedlagt, hvis man ikke kunne finne en kjøper til dem. Det var ikke spesielt enkelt, i en tid da det var krisestemning hos de fleste av verdens bilprodusenter.

Victor Muller fikk to år som Saab-sjef, så endte det i konkurs. Foto: Scanpix.
Victor Muller fikk to år som Saab-sjef, så endte det i konkurs. Foto: Scanpix.

Som en såpeopera

Men ut fra det store intet, kom en nederlender ved navn Victor Muller. Han drev det bittelille sportsbilmerket Spyker, nå var han klar til å ta over Saab! Og GM var strålende fornøyd med at noen var villig til å gjøre det. Det var ett problem mindre for styrerommene i Detroit.

– Hele historien med Spykers eierskap var som en såpeopera. Muller var kreativ og flink til å prate. Men han manglet dessverre to ting: Penger, og en realistisk forretningsplan. Han satte i gang det ene stuntet etter det andre. Når noe ikke fungerte, klarte han gang på gang å trekke opp noe nytt fra hatten, forteller Knut Skogstad.

– Den store planen hans var nok å få solgt Saab til Kina. Men GM hadde vært både tøffe og kyniske i avtalen med Spyker. Det var store begrensninger på hva Muller kunne gjøre og ikke gjøre, i forhold til rettigheter. Blant annet var det aller meste av teknologien i Saabs modeller fra GM. Og det ville man ikke skulle havne på fremmede hender. Så Muller hadde lite å spille på, uten at det stoppet ham fra å forsøke!

I Trollhättan raste man mot GMs plan om å legge ned Saab. Det endte med salg, men dessverre ingen langsiktig løsning for de ansatte. Foto: Scanpix.
I Trollhättan raste man mot GMs plan om å legge ned Saab. Det endte med salg, men dessverre ingen langsiktig løsning for de ansatte. Foto: Scanpix.

Kina-avtale? Nei, den gikk i vasken

Kjøpte konkursboet

Men etter to år var også dette over. Saab gikk konkurs, senere ble konkursboet snappet opp av det svensk-kinesiske selskapet NEVS, heller ikke det har gått på skinner.

– Nei, det har dessverre vært litt samme leksa her også. Det vil si mangel på penger og en klar forretningsmodell. NEVS slet lenge med å betale kreditorene sine, og måtte søke konkursbeskyttelse. I den forbindelsen mistet de også retten til å bruke Saab-navnet på bilene sine. Det gjør at mange i bilbransjen nå tviler på om Saab noen gang vil komme tilbake som merke. Men NEVS har nå fått på plass viktige Kina-samarbeid. Det kan gi spennende resultater for dem, forteller Knut.

9-5 Sportcombi ble den aller siste modellen ut fra Saab. Bare noen eksemplarer ble produsert, før samlebåndet stoppet for godt. 
9-5 Sportcombi ble den aller siste modellen ut fra Saab. Bare noen eksemplarer ble produsert, før samlebåndet stoppet for godt. 

Dette kan bli den aller siste Saaben

Gode kjøp i bruktmarkedet

– Hva med alle de som mistet jobben for fem år siden?

– En god del av dem har fått jobb videre hos NEVS. Mange har også begynt hos Volvo, som har ekspandert kraftig de siste årene. Saab hadde mange flinke ingeniører, det er flere som har flyttet på seg og fått jobb hos andre merker. Verst har det nok vært for "gutta på gulvet". Det er ikke mange store industriarbeidsplasser igjen i denne delen av Sverige, så mange av dem har slitt med å finne ny jobb. Men i sum har Trollhättan-samfunnet kommet bedre ut av det som har skjedd, enn mange fryktet i utgangspunktet.

– Saabs modeller finnes fortsatt i bruktmarkedet, er de gode kjøp nå?

– Ja, her kan du absolutt få mye bil for pengene! De trekker på årene, men eksemplarer som er pent behandlet, er fortsatt attraktive. Det beste er å kjøpe fra en entusiast som har tatt godt vare på bilen sin. Saab har alltid hatt en egen "menighet" i Norge, og de er ikke mindre dedikerte, selv om merket nå er borte, avslutter Knut Skogstad.

Vi besøkte fabrikken: Her var det dramatiske tider

Den siste modellen: Klikk i videovinduet under for å se mer

Se hva Harald klarte å sikre seg på auksjon