Nå kommer modellen mange nordmenn venter på

Solgte 200 biler – på én ettermiddag!

Volvo gjør seg klare til å lansere sin V90 som ladbar hybrid. Det kan bli en stor suksess i Norge.
Volvo gjør seg klare til å lansere sin V90 som ladbar hybrid. Det kan bli en stor suksess i Norge.

Volvo har definitivt vind i seilene om dagen.

Det var med stor spenning de lanserte det som skulle bli den første modellen fra "nye Volvo" – XC90 – for rundt halvannet år siden. Det tok regelrett helt av.

Over 1.000 nordmenn bestilte den kostbare og eksklusive SUV-en uten å ha sett den, vite pris, eller langt mindre ha prøvd den. Det hele var egentlig ganske vilt, til oss sindige nordmenn å være.

Tok grundig feil – heldigvis

– Jeg gikk den gang ut til forhandlerne våre og sa at dette var helt spesielt. En "once in a lifetime-greie" og manet dem til å ikke tro at dette kunne bli en vane.

Det sier Øystein Herland, som er administrerende direktør i Volvo Cars Norge.

– Det viste seg imidlertid at jeg tok feil. Grundig feil, sier Herland videre.

Administrerende direktør i  Volvo Norge, Øystein Herland. 
Administrerende direktør i Volvo Norge, Øystein Herland. 

Uten at han ser veldig lei seg ut for det. Snarere tvert i mot. Han ser ganske fornøyd ut.

– Akkurat det samme skjedde igjen da vi lanserte Volvo S90 og V90. Som om det ikke er nok, så opplever vi det samme med Cross Country-varianten av V90 også. Det vil si arvtageren til Volvo XC70. En litt høyere stasjonsvogn, med barskere utseende og økt bakkeklaring. Forhåndsbestillingene regelrett hagler inn.

Dette er Volvoen som kunne vært en Jaguar

Bestilling på 200 biler på en ettermiddag

– Det hele toppet seg forleden dag da vi åpnet for bestillinger av Volvo V90 T8, den ladbare hybriden. 200 kunder bestilte bilen bare den første ettermiddagen, forteller Herland.

Det er nok denne modellen som også vil stå for det meste av salget av V90. Rundt regnet 60 prosent, tror Volvo selv.

Prisene starter på rundt 655.000 kroner. For den prisen får man en romslig, stor og moderne stasjonsvogn med en samlet effekt (bensin + elektrisk) på 400 hestekrefter, og 600 Nm i moment.

Lavere avgifter på biler med hybrid drivlinje og bortfall av den såkalte hk-avgiften, som nylig ble vedtatt i statsbudsjettet, er svært positivt for denne bilen.

Topputgavene Inscription og R-design ligger på ca 685.000 kroner i pris. Det er disse nordmenn flest velger.

Volvo S90 kommer også som T8 i januar. Her er ikke prisene klare enda.

Blant de som har bestilt bilen er mange trofaste V70-kunder som nå ønsker seg en ladbar hybrid. Altså folk som er godt kjent med Volvo fra før, men også mange nye kunder fra andre merker.

Over 500 nordmenn har bestilt denne Volvoen – usett

Ga seg selv fire år på å fornye

Ut over ladeluka på forskjermen er det lite som skiller en T8 fra de andre V90 utenpå.  
Ut over ladeluka på forskjermen er det lite som skiller en T8 fra de andre V90 utenpå.  

– Det er utrolig moro og det viser at vi har truffet godt med Volvos nye produkter, sier Herland fornøyd.

– Jeg tror også kundene kjøper biler på en ny måte nå. De reagerer mye mer spontant enn tidligere. Det er derfor viktigere enn noen gang å være i forkant. Er man bakpå eller avventende, er det mye vanskeligere å lykkes, tror Herland.

Volvos plan var å fornye hele modell-rekken i løpet av fire års periode. De har kommet snaut halvveis i tidsperioden og er godt i gang med jobben.

Neste modell ut blir trolig nye XC60, i løpet av 2017.

Les også: Les vår test av Volvo XC90 T8 her