Et personlig brev og en feit sjekk var ikke nok til å få lov å kjøpe LaFerrari Aperta.
Et personlig brev og en feit sjekk var ikke nok til å få lov å kjøpe LaFerrari Aperta.

Fikk ikke kjøpe superbil – ble sur og ville saksøke selskapet

Men nå har mannen funnet seg en ny favorittbil...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ferrari driver en beinhard business-modell når det gjelder de dyreste modellene. For det er slettes ikke alle som får lov til å kjøpe dem. Ferrari kontrollerer nøye hvem som får kjøpe hva.

Ofte kontakter man simpelthen steinrike samlere som får tilbud om å kjøpe bilen. Og sier de nei, får de kanskje ikke noen oppringning neste gang. Men ofte blir Ferrari kontaktet selv av folk som mener de bør få kjøpe akkurat den og den modellen. Og folk som operer i denne prisligaen, tar gjerne ikke et avslag like godt som andre.

En av dem som nå er forbannet på Ferrari, er bilsamleren og racerføreren Preston Henn. Den 85-årige milliardæren var blant dem som fikk kjøpe Ferrari LaFerrari, og da Ferrari annonserte at de ville lage en åpen versjon kalt LaFerrari Aperta, våknet kjøpelysten igjen.

Personlig brev

Han sendte likegodt et personlig brev til Ferraris administrerende direktør Sergio Marchionne, med en sjekk på 1 million dollar vedlagt.

Men til Preston sin store fortvilelse, kom sjekken fort i retur, noe som sendte amerikaneren på krigsstien. Han trommet sammen sine advokater, og sendte et søksmål til Ferrari, hvor han blant annet begrunnet det med at å få avslag fra Ferrari, skadet Prestons omdømme og rykte.

Vi har aldri kjøpt flere biler med 4x4

“At Preston Henn ikke er kvalifisert til å kjøpe en Aperta skader hans rykte, og latterliggjør ham. Det betyr at han ikke får respekt i sin jobb og i business, samt blant venner og i det sosiale liv”, sto det i ærekrenkelse-søksmålet.

Det ble ingen Ferrari LaFerrari Aperta på Preston.
Det ble ingen Ferrari LaFerrari Aperta på Preston.

Vil saksøke uansett

Men da det gikk opp for Preston hvilke enorme kostnader som ville følge med i kampen for å få søksmålet tatt opp av en domstol, trakk han det plutselig tilbake i november. Det amerikanske bladet Road & Track fikk en prat med Preston, og spurte ham om hva som hadde skjedd:

–Vel, jeg er veldig lite fornøyd med Ferrari. Men jeg spurte advokaten min, hva tror du sjansene for å vinne er? Og han svarte null. Så da sa jeg at jeg ikke ønsket å gå videre med det, men vi kommer til å saksøke dem for noe annet, uten at jeg hva det er akkurat nå, forteller Preston til Road & Track.

Her kan du sikre deg en helt unik bil

Han har et over 50 år langt forhold til merket og har alltid vært vant med å kunne kjøpe det han ville. Den nye tid hvor man må søke om å få kjøpe modeller, er ikke noe som tiltaler Preston, og han sier at hans følelser for merket nå er null. Han fikk en invitasjon til det store Ferrari-arrangementet på Daytona nylig, men takket nei.

–Jeg fikk en invitasjon, men selvsagt dro jeg ikke til Daytona. Marchionne må begynne å forstå hva det var som gjorde Ferrari berømt. Formel 1 får han ikke til i det hele tatt, og han kan ikke si nei takk til sine beste kunder. Noe han gjør. Men ikke bare er jeg en god kunde, glem at jeg er en Ferrari-kunde, men jeg er den beste kunde en fyr som han kan få, fordi jeg kjøper hver eneste toppmodell, sier Preston til Road & Track.

Her er Prestons nye favorittbil.
Her er Prestons nye favorittbil.

Har fått ny favoritt

Men nå har Preston fått seg en ny favorittbil, etter å ha investert i den nye Honda NSX:

–Dette er kanskje vanskelig å tro, men da jeg fikk LaFerrari, så likte jeg den ikke. Jeg klarte ikke å komme meg ut av bilen, jeg måtte ringe politiet for å få hjelp. Det som skjedde var at jeg ikke innså hvor tung døren var. Når jeg skjønte det, kunne de dra opp døren, og jeg hadde ikke noe problem. Men det er ingen komfortabel bil.

Her kan du lese artikkelen fra Road & Track

– Faktisk sendte jeg akkurat et brev til Acura for å fortelle dem hvor mye jeg liker NSX. Det er den beste bilen jeg noengang har hatt. Det er en virkelig bra bil, og den koster 200.000 dollar versus… vel, den siste Ferrarien jeg fikk fra dem, ikke LaFerrari, den siste før det, jeg har glemt hva den heter, det var en Spider. Vel, uansett hva det var, den kostet 750.000 dollar. Og denne koster 200.000 dollar og er mye bedre, forteller Preston.

Det skal legges til at Preston Henn ikke er tapt bak et ratt. Han vant 24-timers løpet på Daytona i 1985, sammen med A.J. Foyt, Claude Ballot-Lena og Bob Wollek i Preston sin Porsche 935. Han kjørte også Le Mans fem ganger, med en tiendeplass i 1983 som beste resultat.

Derfor vil de at barn skal vinke til lastebilene