BMW M5 er en modell mange har et spesielt forhold til. Her snakker vi tre tiår med råspreke sedaner. Og snart er det tid for den sjette generasjonen. Den kommer også med en interessant nyhet.
BMW M5 er en modell mange har et spesielt forhold til. Her snakker vi tre tiår med råspreke sedaner. Og snart er det tid for den sjette generasjonen. Den kommer også med en interessant nyhet.

Nå skal BMW gjøre noe de aldri har gjort før

Slik vil de tilby det beste fra to verdener.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi, BMW og Mercedes har i en årrekke knivet om å ha de råeste sedanene. RS6, M5 og AMG-utgavene av E-klasse, er tre modeller det lukter svidd av.

Audis verstinger har alltid hatt quattro firehjulsdrift, mens både BMW og Mercedes lenge sverget til bakhjulsdrift. Men nå har selv Mercedes begynt med 4x4.

Og det er nettopp Audi og Mercedes som har satt standarden, hva gjelder akselerasjon og effekt. Både RS6 Performance (605 hk) og nye E 63 AMG S 4Matic (612 hk) gjør 0-100 km/t på henholdsvis 3,7 og 3,4 sekunder.

Slik sett ligger dagens BMW M5 et lite hav bak. Den trenger over 4 sekunder på sprinten til 100 km/t, og har kun drift på bakhjulene.

Men det er i ferd med å endre seg.

Denne klassikeren kan være en god investering

Under 4 sekunder

Det er ikke lenge siden vi var på test av nye BMW 5-serie i Portugal. Der fikk vi også høre litt om en modell som kalles 550i. Det blir et skikkelig råskinn, som likevel vil sortere under M5.

550i skal gjøre 0-100 km/t 4 sekunder blank, altså blir allerede denne raskere enn dagens M5. Her ligger også bekreftelsen på at nye M5 kommer godt ned på tre-tallet på samme øvelse.

Det skal den klare både takket være en råsterk motor, og ikke minst at den har xDrive til å plante kreftene i bakken.

Dette kaller vi heftig stasjonsvogn

BMW har lange tradisjoner med raske sedaner. Her står første- og foreløpig siste generasjon av M5.
BMW har lange tradisjoner med raske sedaner. Her står første- og foreløpig siste generasjon av M5.

Det beste fra to verdener

Men BMW ville ikke vært BMW, om de ikke hadde kjøreglede svært høyt på prioriteringslista. Og kjøreglede har ofte en tett sammenheng med bakhjulsdrift – slik både M3 og M5 har hatt helt siden starten.

De som er redd for at den nye skal bli mindre morsom, trenger imidlertid ikke å gråte seg i søvn enda.

BMW har nemlig bestemt seg for at du skal kunne velge selv om bilen skal ha bakhjulsdrift eller 4x4, ved å trykke på en knapp.

BMWs verstingbil på billigsalg

Slik ser den siste generasjonen av BMW 5-serie ut med M-pakke. M5-en blir nok veldig lik, men med enda større luftinntak i fangeren foran og litt mer markerte sideskjørt/fangere..
Slik ser den siste generasjonen av BMW 5-serie ut med M-pakke. M5-en blir nok veldig lik, men med enda større luftinntak i fangeren foran og litt mer markerte sideskjørt/fangere..

Samme system som Mercedes

Det er det tyske nettstedet Bimmertoday som skriver om løsningen det har gått rykter om i lang tid.

Dette er på mange måter samme prisnipp som Mercedes har i sin E 63 S 4Matic. Der går du fra firehjulsdrift til bakhjulsdrift hvis du trekker i begge girhendlene bak rattet samtidig.

600 hk

Motoren i nye M5 kommer til å bli den samme som i dagens utgave. Det vil si en 4,4-liters V8-er.

Men i den nye skal M-avdelingen ha klart å hente ut rundt 600 hk. Det vil si at den kan matche både RS6 Performance og E 63 AMG S på effekt.

Det ryktes at 0-100 km/t skal kunne gjøres på rundt 3,5 sekunder. Men enn så lenge er det ikke kommet noen bekreftelse på dette fra BMW.

Vi venter i spenning på å både se, høre om og ikke minst prøve den nye M5-modellen!

30 år med M5 samlet på ett fat. Snart er det duket for sjette generasjon, og den blir som ventet råere enn alle de du ser på bildet her.
30 år med M5 samlet på ett fat. Snart er det duket for sjette generasjon, og den blir som ventet råere enn alle de du ser på bildet her.

Vi har testet BMW M5 - les her: