Mercedes er klare for å lansere coupe-utgaven av E-klasse. Den kommer først med fire
Mercedes er klare for å lansere coupe-utgaven av E-klasse. Den kommer først med fire "vanlige" motorer, men det er allerede lekket informasjon om en AMG-utgave som får over 400 hk. 

Slik blir den nye verstingen fra Mercedes

Lekker coupe skal friste premiumkundene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes har fått skikkelig sving på sakene, og en av bilene som imponerer aller mest er nye E-klasse.

Nå kommer den i coupe-utgave også. En bil som tradisjonelt har vært en marginal modell, med tanke på antall solgte modeller.

Men kanskje kan de få mer fart på dette segmentet også, med den nye E Coupe. Lekker er den i alle fall. Og toppmodellen får en særdeles interessant ny motor også.

Test av forrige generasjon E-klasse Coupe: Sløv nytelse!

Slik ser E-klasse Coupe ut med AMG-styling. Enn så lenge er det imidlertid ikke sluppet bilder av verstingmodellen E 50 AMG.
Slik ser E-klasse Coupe ut med AMG-styling. Enn så lenge er det imidlertid ikke sluppet bilder av verstingmodellen E 50 AMG.

AMG

Det er tre bokstaver som kan få blodet til å bruse skikkelig blant Mercedes-kjennere: AMG. Det er merkets eget tuningselskap, og de har noen legendariske modeller på samvittigheten.

Den siste i rekken er E 50 AMG 4Matic. Denne får i tillegg til en råsprek motorisering, også firehjulsdrift.

Vanlig bil – men denne er sjelden

Brutal kraft

Den foreløpige toppmodellen i E Coupe-utvalget får en splitter ny, 6-sylindret motor på 450 hk.

Her er det både turbo og eletrisk drevet kompressor som jobber sammen.

Enn så lenge har vi ikke fått bilder av den, og heller ikke offisielle tall rundt forbruk, 0-100 km/t eller toppfart. Men det skal ikke mye fantasi til, for å skjønne at dette blir et skikkelig råskinn.

Designet på E-klasse Coupe er linjelekkert. Her får du dessuten en godt over gjennomsnittet romslig todørs-modell.
Designet på E-klasse Coupe er linjelekkert. Her får du dessuten en godt over gjennomsnittet romslig todørs-modell.

Større og mer luksuriøs

E-klasse Coupe skal forøvrig bli enda mer luksuriøs enn forrige generasjon. Den er blitt 12,3 cm lengre (totalt 482 cm), 4,8 cm bredere (totalt 186 cm) og 3,2 cm høyere (142 cm).

Resultatet er betydelig mer innvendig plass. Ikke minst i baksetet, der det er blitt 7,4 cm bedre beinplass.

For øvrig er E-klasse Coupe fortsatt en fireseter.

Mercedes tar tilbake luksus-tronen etter 11 år

Mye likt

Interiøret er mer eller mindre identisk med en vanlig E-klasse. Forskjellen rent visuelt er at coupeen har en "arm" som strekker seg fram og gir deg sikkerhetsbeltet i forsetene, og nye ventiler til klimaanlegget. Sistnevnte har fått betydelig mer 3D-effekt, og minner mest om bakenden på jetmotorer.

Det betyr naturligvis også at du kan få den med de to store skjermene som E-klasse har fått så mye skryt for.

Motorer

I tillegg til AMG-utgaven, er det i første omgang èn diesel (220d) og tre bensinmotorer: 200, 300 og 400.

Effekten varierer fra 184 hk (220d), og strekker seg opp til 333 hk i E 400.

Forbruket skal være så lavt som 0,46 l/mil i dieselutgaven, mens E400 4Matic trenger 0,84 l/mil.

Sistnevnte blir forøvrig en skikkelig spreking, med 0-100 km/t på 5,3 sekunder. Dieselmodellen trenger 7,4 sekunder på samme øvelse.

16C948_94
16C948_94 Foto: Daimler AG - Global Communicatio
16C948_57
16C948_57 Foto: Daimler AG - Global Communicatio
16C948_53
16C948_53 Foto: Daimler AG - Global Communicatio
16C948_23
16C948_23 Foto: Daimler AG - Global Communicatio
16C948_22
16C948_22 Foto: Daimler AG - Global Communicatio
16C946_30
16C946_30 Foto: Daimler AG - Global Communicatio
16C948_10
16C948_10 Foto: Daimler AG - Global Communicatio
16C948_11
16C948_11 Foto: Daimler AG - Global Communicatio
16C948_09
16C948_09 Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Mercedes har aldri solgt flere biler