Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den tidligere Tesla-sjefen Peter Rawlinson har startet sitt eget elbil-eventyr. Det heter Lucid Motors.

Ikke overraskende har dette selskapet også base i Calinfornia, nærmere bestemt Silicon Valley.

Allerede i høst lovet de at presentasjonen av deres første modell skulle være nært forestående. Nå har tiden kommet. Bilder og fakta på debutmodellen, Lucid Air, er sluppet. Og det ser unektelig lovende ut!

Innstegsmodellen har like stort batteri som den aller største Tesla-modellen, altså 100 kWt. Mens den største har hele 130 kWt, og byr på en rekkevidde på solide 640 kilometer.

Ja, og nevnte vi at den får, hold deg fast, over 1.000 hestekrefter?!

Elbil: Hvor lenge holder egentlig batteriene?

Ekstrem bil

Den slags effekt er nok til at vi snakker hyperbil-ytelser. 0-60 mph (96 km/t) skal ta 2,5 sekunder, omtrent på nivå med Tesla Model S P100D.

Kreftene i Air fordeles på to motorer, som driver hver sine aksling, slik at du får firehjulsdrift. Noe annet ville naturligvis vært galematias, i en bil med et firesifret antall hestekrefter.

Og det er gode nyheter for oss i Norge, som er mer og mer opptatt av 4x4.

Designet er mer kantete enn på Tesla. Men det er likevel mange likhetstrekk mellom de to elbilene.
Designet er mer kantete enn på Tesla. Men det er likevel mange likhetstrekk mellom de to elbilene.

Mye likt Tesla

Det er neppe tilfeldig at det finnes flere likhetstrekk med Rawlinsons tidligere arbeidsgiver – Tesla. Bare se her: Begge er femdørs kombi, begge satser på premiummarkedet, begge har et interiør med store iPad-lignende skjermer,

Air har på samme måte som Model X en frontrute som strekker seg langt opp på taket, begge har 4x4, begge har ekstrem effekt og rekkevidde.

Lucid Air tar imidlertid luksus-følelsen et steg lenger. Blant annet kan du få bakseter som kan legges ned.

Årets viktigste elbilnyhet: Se hva den vi koste

Pris

Air blir naturligvis ingen billig bil. Men det ligger an til at momsfritaket på elbil skal fortsette fram til minst 2020. Det er gode nyheter for de som sikler på Lucid Air.

Og momsfritaket trengs, om noen skal ha råd til denne doningen. Innstegsprisen i USA ryktes nemlig å være rundt 1,5 millioner kroner, når bilen lanseres i 2018.

Men selv til den prisen, må det sies at du kan få mye bil for pengene. Den akselererer raskere enn de fleste superbiler, har innvendig plass som en stor limousine og koster altså svært lite å kjøre.

Store skjermer og få knapper blir oppskriften også i Lucid sin elbil.
Store skjermer og få knapper blir oppskriften også i Lucid sin elbil.

Klikk her for å lese hva norske Tesla-eiere synes om bilen sin

Testes i Formel E

Batteriteknologien til Lucid skal testes ut i elbilracing-serien Formel E. Dagens batterier må byttes omtrent midt i løpet. Men Lucids batterier, som forøvrig leveres av Samsung, skal klare hele løpet.

Det tyder på at vi ser nok en viktig utvikling på batterifronten. Og jo mer effektive batteriene er, jo mer miljøvennlig blir denne formen for transport.

^

Denne uken har Norge satt elbil-rekord