Mercedes er i førersetet i premium-segmentet igjen – dette er det prisbelønte interiøret i nye E-klasse.
Mercedes er i førersetet i premium-segmentet igjen – dette er det prisbelønte interiøret i nye E-klasse.

Tar tilbake luksus-tronen – etter 11 år

Når målet sitt flere år før planen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mange kriger innenfor bilbransjen. En av de tøffeste står mellom de tre tyske premium-konkurrentene Audi, BMW og Mercedes.

De kniver konstant om å være størst. Her handler det både om penger, prestisje – og ikke så rent lite stolthet.

BMW har vært verdens største premiummerke helt siden 2005. Da kjørte de forbi Mercedes og har siden holdt seg foran både merket med stjerne i grillen, og utfordreren Audi. Men mye tyder på at vi har et nytt merke på førsteplass når nyttårsrakettene går til værs om et par uker.

Fire år før tiden

Mercedes er nemlig midt inne i en voldsom offensiv. Etter å ha havnet litt i bakleksa i forhold til mer fremoverlente konkurrenter, har Mercedes virkelig fått fart på sakene de siste årene.

I 2011 gikk de ut med målet om å bli verdens største premiummerke igjen, innen 2020. Da var det mange som mente det var i overkant optimistisk fra tyskernes side.

Men Mercedes har virkelig gjort skeptikerne til skamme de siste årene. Her har utviklingen gått så fort at de etter alt å dømme når målet sitt fire år før tiden – og blir største premiummerke allerede i år.

Neste år kommer denne, E-klasse får spesialutgaven All Terrain. Nok et bevis på at Mercedes utvider modellutvalget i en rekke nisjer. 
Neste år kommer denne, E-klasse får spesialutgaven All Terrain. Nok et bevis på at Mercedes utvider modellutvalget i en rekke nisjer. 

Den skal stjele premium-kunder – med gunstig pris

Høyere fart enn BMW

Det skjer ikke fordi konkurrentene har gått tilbake. Nei, det skjer fordi Mercedes selv har klart å øke salget sitt mye mer enn de fleste innen bilbransjen trodde var mulig på såpass kort tid.

Etter årets ti første måneder hadde Mercedes en økning på hele 12 prosent. Da hadde de levert ut 1,71 millioner biler på verdensbasis, mot BMWs 1,64 millioner. Tredjemann i trioen, Audi, kunne notere seg for 1,55 millioner biler.

Det er altså ikke veldig langt mellom Mercedes og BMW, men poenget er at Mercedes har langt høyere fart. BMW øker, men adskillig mindre enn Mercedes, nærmere bestemt 5,5 prosent. Ferske november-tall viser at Mercedes økte med hele 13 prosent denne måneden. Foreløpig er ikke tallene fra BMW og Audi klare for november.

Audis topp-SUV har vært på skikkelig slankekur

Suksess også i Norge

Mye av suksessen til Mercedes forklares med at de har utvidet modellutvalget sitt kraftig de siste årene. De har gått inn i en rekke nye klasser og nisjer. Samtidig har de satset tungt på design. Det litt gubbete preget som tidligere karakteriserte flere av modellene deres er borte. Det har gjort at nye kjøpegrupper har fått opp øynene for Mercedes.

Det går så det suser for Mercedes også her til lands. Så langt i år øker salget med 23,1 prosent. Med det er de det fjerde mest solgte bilmerket i det norske markedet. Så høyt har Mercedes aldri vært før.

Det er likevel ikke nok til å tukte BMW. Blant annet takket være stor suksess med elbilen i3 har BMW så langt i år en salgsøkning på 31,5 prosent i Norge, det gir dem plassen foran Mercedes på salgsstatistikkene.

Audi på sin side, øker med 10.2 prosent. De er på plass ni blant de mest solgte personbilmerkene i Norge.

Har du Mercedes? Da vil vi vite hva du synes om den, klikk her for mer info:

Broom-leserne: Disse bilmerkene er mest premium

GLC er navnet på den kompakte familie-SUVen fra Mercedes. Den er en stor suksess.
GLC er navnet på den kompakte familie-SUVen fra Mercedes. Den er en stor suksess.

Den heter premium – men er vel strengt tatt ikke det..?