Endelig – nå får den en viktig nyhet for Norge

Plutselig kan dette bli fullverdig helårsbil.

Det er ikke først og fremst denne typen kjøring vi er vant med å se Dodge Challenger. Men nå kommer den altså med firehjulsdrift.
Det er ikke først og fremst denne typen kjøring vi er vant med å se Dodge Challenger. Men nå kommer den altså med firehjulsdrift.

Typiske amerikanske muskelbiler er ikke kjent for å være spesielt godt egnet på vinterføre.

Det skyldes blant annet stor og tung motor foran, og trekk på bakhjulene. En dårlig kombinasjon på norske veier nå om dagen.

En av de nyere grombilene i denne sjangeren er Dodge Challenger.

Men nå skal det bli andre boller. Det kommer nemlig en GT-utgave – som får firehjulsdrift!

Budkrig på gammel amcar-helt

Dodge i det som like gjerne kunne vært norsk vinterlandskap.
Dodge i det som like gjerne kunne vært norsk vinterlandskap.

Norgesvennlig

Det er selvsagt ikke det relativt mikroskopiske-, norske markedet bilen er ment for. Men det er nå en gang slik at 4x4 gjør også denne bilen mer interessant for norske kjøpere.

Challenger er nemlig populær blant amcar-folket, sammen med andre amcar-helter som Ford Mustang og Chevrolet Camaro.

75 gamle muskelbiler "solgt på rot"

Over 300 hk

Sedanen Dodge Charger har allerede vært tilgjengelig med firehjulsdrift i flere år. Nå er det altså Challenger sin tur.

4x4 blir tilgjengelig i kombinasjon med V6-motoren (bensin, naturligvis!) på 305 hk.

Det er på ingen måte den raskeste modellen. SRT Hellcat-utgaven, med sin V8-er og drøyt 700 hk, er betydelig sprekere. Men enn så lenge virker denne å forbli bakhjulsdrevet.

Her kjører du nok fra de fleste på vinterføre!
Her kjører du nok fra de fleste på vinterføre!

Historiens sterkeste muskelbil

Klar til påske

Produksjonen av Charger GT starter i januar, og de første kundebilene skal være klare i løpet av første kvartal.

Tenk deg å komme kjørende opp til hytta i påsken i denne! Da får du noen blikk ...

Prisene i USA starter på 33.395 dollar. Det er ikke mer enn rundt 300.000 kroner. Men så kommer noen voldsomme norske avgifter. Men det er lov å drømme – og regne på valutakurser og avgifter!

Her har muskelbilen stått i 25 år