Opel har truffet blink med sine nye elbil Ampera-e. De første norske kundene får sin bil i juni, mens de som bestiller nå trolig må vente i over et år.
Opel har truffet blink med sine nye elbil Ampera-e. De første norske kundene får sin bil i juni, mens de som bestiller nå trolig må vente i over et år.

– Denne gir uten tvil mest elbil for pengene

Elbilforeningen mener Ampera-e blir en «game changer».

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag fikk vi vite prisen på Opels første elbil: Ampera-e.

Den får en rekkevidde på 500 kilometer, masse utstyr som standard og en startpris på 289.000 kroner.

Bestillingene fra norske kunder har haglet inn i flere måneder allerede. Mange av kundene har ikke en gang sett bilen med egne øyne ennå, og langt ifra sittet i- eller kjørt den. De bare vet at de vil ha den.

Årets viktigste bilnyhet: Her er prisen

Utfordrer de andre

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, har ikke noe problem med å forstå at det er hektisk for norske Opel-forhandlere om dagen:

– Opel Ampera-e er nok en «game changer» i elbilmarkedet – denne gang i kompaktsegmentet. Med denne bilen utfordres de øvrige produsentene. Det kan forventes at de nå vil måtte justere prisene på sine elbiler. Det er svært gledelig for forbrukerne. Ikke minst er det veldig bra med tanke på Norges klimamål, for dette vil bidra til et langt høyere elbilsalg neste år.

Hun synes det er ekstra gøy at Opels toppsjef, Karl-Thomas Neumann, har sagt klart at det var norsk elbilisme som overbeviste både ham og GM.

– Det bekrefter nok en gang at den internasjonale bilbransjen ser til Norge.

Vi har vært på tur i nye Ampera-e

Interiøret i Ampera-e er annerledes enn i de andre modellene til Opel. Instrumentene er heldigitale.
Interiøret i Ampera-e er annerledes enn i de andre modellene til Opel. Instrumentene er heldigitale.

Ser til Norge

Bu er ikke i tvil om at Ampera-e gir absolutt mest elbil for pengene i øyeblikket.

– Særlig siden rekkevidden den byr på er så etterlengtet, og gjør at mange flere kan klare seg med bare én bil – til en fornuftig pris.

– Samtidig er det synd at Opel ikke vil klare å dekke markedet på kort sikt. De har vært åpne på at det er leveringsutfordringer, og vi har spilt inn til Karl-Thomas Neumann at han må skaffe til veie så mange biler som mulig til Norge. Slik det ser ut nå, vil kunder som bestiller først motta bilen sin i 2018. For mange blir det for lenge, understreker hun.

Her er Opels nye flaggskip

Startprisen på Opel Ampera-e er satt til 289.000 kroner, og har en oppgitt rekkevidde på 500 kilometer.
Startprisen på Opel Ampera-e er satt til 289.000 kroner, og har en oppgitt rekkevidde på 500 kilometer.

Kommer til Norge i juni

De aller første kundene vil få sin bil allerede til sommeren. Det bekrefter PR-sjef for Opel i Norge, Stein Pettersen.

– Hva med de som skriver kontrakter akkurat nå?

– Her må vi anta levering i 2018. Men vi jobber selvsagt med å få tilgang på flere biler og dermed tidligere levering.

Opel vil ikke ut med hvor mange som har lagt inn bestilling, men tidligere har det vært spekulert i at tallet er over 2.000.

Denne bilen blir lansert først i Norge

Billigere enn antatt

Kommunikasjonsrådiger i Norsk elbilforening, Ståle Frydenlund, synes Opel har gjort en god jobb i forkant av at prisene ble klare.

– Ut fra de første tilbakemeldingene å dømme, ser det ut til at mange synes Ampera-e blir billig. En skrev i sosiale medier at bilen ble 40.000 kroner rimeligere enn han hadde regnet med. Den reaksjonen er beskrivende, og viser at Opel har kommunisert smart om antatt prising fram til nå.

Har du elbil? Vi vil vite hva du synes om den – for mer info, klikk her