Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

Zafira er Opels største bidrag til flerbruksbil-segmentet.

Den har vært med oss i mange år allerede. Opel var nemlig veldig tidlig ute i denne klassen. Første generasjon flyttet noen grenser både i forhold til plassutnyttelse og fleksibilitet, da den kom på markedet i 1999.

Dagens utgave er den tredje i rekken, og kom tilbake i 2011. Men i sommer fikk den en omfattende facelift.

Gunstig pris og mye utstyr er noen av salgsargumentene Opel legger vekt på. Men hvordan fungerer den i hverdagen? Bli med på test:

Opel OnStar: Har du noe å skjule? Husk å trykke på denne knappen!

Det midterste setet kan enkelt gjøres om til midtarmlene. En av en rekke smarte interiørløsninger i Opel Zafira.
Det midterste setet kan enkelt gjøres om til midtarmlene. En av en rekke smarte interiørløsninger i Opel Zafira.

Hvordan er den å kjøre?

Det legges aldri skjul på at dette er en praktisk familiebil, der kjøreglede står lavt på prioriteringslisten. Du får riktignok en Sport-knapp. Men den er like malplassert som en giraff på Finnmarksvidda. Det gir ingen mening.

Styrer du unna den, vil du heller aldri sitte og deppe over mangelen på sportslighet, men heller glede deg over komforten, plassen og de praktiske løsningene.

Og komforten er god, til tross for at bilen er høyreist. Den krenger lite i svingene, støynivået er lavt og den lar seg ikke fortstyrre av ujevnt underlag.

I tillegg er setene foran meget gode, med solid sidestøtte og forlengbar sittepute.

Det gjør at Zafira egner seg ypperlig til langturer. Vi savnet imidlertid glasstaket og den enorme frontruta du kan få – som gir ekstra lys og utsikt.

Dette blir en av de mest solgte bilene i Norge neste år

Tilgangen til de bakerste setene er bedre enn hos mange av konkurrentene. Og plassen er slett ikke verst heller.
Tilgangen til de bakerste setene er bedre enn hos mange av konkurrentene. Og plassen er slett ikke verst heller.

Hvordan er plassen?

Den er raus. Veldig raus. Bagasjerommet er digert, og testbilen hadde også 7 seter. De to bakerste setene er faktisk ganske lett å komme til også. Langt bedre enn mange av konkurrentene. Og vel på plass, er det til og med mulig for voksne å sitte der på kortere turer.

Både seter og midtkonsoll er justerbar. Baksetene kan flyttes både fram og tilbake, og ut mot sidene. Det midterste baksetet kan også gjøres om til midtarmlene.

Her har du 650 liter til rådighet.
Her har du 650 liter til rådighet.

Med alle setene i bruk, er det kun 152 liter til rådighet i bagasjerommet. Men legger du ned de to bakerste setene øker det til solide 650 liter. Det burde holde for de aller fleste.

Legger du ned også andre seterad, øker volumet til 1.860 liter. Ikke helt på høyde med S-Max, som har hele 2.020 liter, men bra likevel.

Her får du Opel-klassiker og feriehus i ett

Flerbruksbiler er ikke kjent for å være spesielt linjelekre. Men Opel Zafira ser faktisk veldig bra ut.
Flerbruksbiler er ikke kjent for å være spesielt linjelekre. Men Opel Zafira ser faktisk veldig bra ut.

Fineste utenpå eller inni?

Med faceliften på Zafira tidligere i år, er den blitt mer moderne, om enn ikke like særegen som den var før. Noen likte sikkert at den skilte seg mer ut tidligere, men vi synes faceliften har vært vellykket. Nye lykter, litt mer moderne grill og spoiler løfter utseendet.

I sin klasse er dette rett og slett en stilig bil.

Interiøret har fått den siste utgaven av Opels infotainmentsystem. Det betyr en fin og oversiktlig skjerm og god oppløsning – men dessverre ikke menyhjul. Dermed er det touchskjerm som gjelder. Og det fungerer ikke helt optimalt. Blant annet er det tidvis litt forsinkelse i systemet.

Opel OnStar er forøvrig også på plass. Det systemet sørger blant annet for å ringe nødhjelpen om du krasjer. Det inkluderer også en rekke muligheter knyttet opp mot smarttelefonen din.

Interiøret forøvrig er først og fremst praktisk orientert. Her er det en rekke smarte løsninger, som gjør at du har masse plass til både småting, flasker, kopper - og litt større ting.

De nye LED-lysene og grillen ser bedre ut enn forrige utgave. Men gjør også at bilen har litt mindre særpreg enn tidligere.
De nye LED-lysene og grillen ser bedre ut enn forrige utgave. Men gjør også at bilen har litt mindre særpreg enn tidligere.

Dess mer du bruker bilen, dess mer vil du lære deg å sette pris på hvor grundig Opel har vært med å gjøre dette til en av de mest gjennomtenkte flerbruksbilene på markedet.

Du merker imidlertid at dette ikke er premium. Blant annet på lyden når du lukker dørene. Lyse stoffseter, slik det er i testbilen, er forøvrig ikke det vi ville anbefalt en småbarnsfamilie.

Denne har vært redningen for mange familier

Går den bra?

Det er å ta hardt i. Men den går tilstrekkelig for sitt bruk. Hvis du forsøker å jage motoren blir det fort mye støy, og automatgirkassen holder igjen på høyt turtall. Da blir det fort slitsomt.

140 hk er ikke all verden på en såpass stor bil. Siden det er bensinmotor, blir også kreftene litt mindre tilgjengelig enn du er vant med i en dieselmotor. Selv med turbohjelpen. Dreiemomentet er beskjedne 200 Nm, og er noe av forklaringen på manglende trøkk på lavt turtall.

0-100 km/t-tiden sier noe om hvilke ressurser du har til rådighet. Den øvelsen er gjort på 10,7 sekunder, som det ikke akkurat lukter svidd av.

Det hender at bilen kan oppleves noe andpusten, særlig om det er mange med. Men stort sett holder det.

Forbruket er oppgitt til 0,65 l/mil. Det er ikke lenger spesielt imponerende. For eksempel bruker VW Touran med 150 hk 0,56 l/mil.

Interiøret er ryddig og pent. Med det nye infotainmentsystemet er det også langt færre knapper enn før. Touch-skjermen kunne imidlertid reagert litt raskere noen ganger.
Interiøret er ryddig og pent. Med det nye infotainmentsystemet er det også langt færre knapper enn før. Touch-skjermen kunne imidlertid reagert litt raskere noen ganger.

Brukt Zafira: Sjelden råtass du kan spare mye penger på

Opel Zafira

Motor: 1,4-liter, turbo, bensin

Effekt: 140 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 10,7 sek.

Forbruk: 0,65 l/mil

Toppfart: 202 km/t

Vekt: 1.538 kg

Lengde x bredde x høyde: 466 x 210 x 166 cm

Pris: 419.900 kroner

Pris testbil: 450.000 kroner

Og konklusjonen er:

Egentlig er det merkelig at ikke flere nordmenn flokker seg rundt denne biltypen. Har du småbarn, finnes det knapt biler som gjør hverdagen din lettere enn disse.

Zafira er en bil du burde kikke nøye på, før du velger en annen. I tillegg til god plass, høy komfort, klassens fineste design og masse smarte løsninger, er den gunstig priset.

Testbilen med 140 hk, automatgir og Premium utstyrsnivå har en startpris på 419.900 kroner. Med alt tenkelig utstyr (minus skinn), endte testbilen på 450.000 kroner. Det er absolutt konkurransedyktig med både Ford S-Max og VW Touran. Det Opelen mangler sett mot disse, er opplevd kvalitet. Særlig nye S-Max kjennes mer påkostet ut.

Men Opels kanskje største problem, er at Zafira ikke leveres med 4x4. Det er nok en deal breaker for mange.

Gunstig pris og mye utstyr, samt en rekke fleksible løsninger i interiøret, gjør Opel Zafira til en ypperlig familiebil.
Gunstig pris og mye utstyr, samt en rekke fleksible løsninger i interiøret, gjør Opel Zafira til en ypperlig familiebil.

Brukt flerbruksbil: Styr unna disse