Interessen har vært enorm. Forhåndssalget skyhøyt, uten at den norske importøren vil fortelle nøyaktig hvor høyt.

Men svært mange nordmenn har bestilt bilen. Uten å ha sett den, uten å vite prisen og uten å helt vite når de får den.

Det er ikke så veldig ofte det skjer, men når ellers sindige nordmenn omtrent går av hengslene for å sikre seg en bil, så er det som regel en elbil det er snakk om. Så også denne gangen.

Den lages i USA

De har bygget godt over fem millioner biler her side fabrikken åpnet i 1983. 
De har bygget godt over fem millioner biler her side fabrikken åpnet i 1983. 

Nemlig Opels helt nye Ampera-e. En kompakt, men romslig famile-elbil med en teoretisk rekkevidde på 50 mil.

Dette er en bil Opel definitivt trenger i Norge, etter noen år med magert salg.

De fleste ser på Opel som et tysk merke. Ikke feil det, men det er General Motors (GM) som eier Opel.

De har fortsatt hovedsete i bilismens hjemby, Detroit, USA.

Fabrikken har fått flere priser for sin grønne profil. Her sees litt av solcelle-parken. 
Fabrikken har fått flere priser for sin grønne profil. Her sees litt av solcelle-parken. 

Det er også her, ved GMs Orion-anlegg Opel Ampera bygges, sammen med sin amerikanske "tvilling" Chevrolet Volt.

Anlegget som ligger en liten times biltur utenfor sentrum, lover at det ikke er kapasiteten det skal stå på. De kan bygge 300 biler på ett skift, som er åtte timer.

Ved vårt besøk ser vi riktignok ingen Opel på båndet, men flere Chevrolet Bolt EV (samme bil), sammen med en del andre små Chevrolet modeller. Bilene kommer hulter til bulter. Noen skal ha elmotor, en skal lakkeres hvit, en annen blå, en skal ha bensinmotor, en annen skal ha brunt stoffinteriør, en annen større motor og skivebremser.

Men må bare undres over hvor rolig og udramatisk det hele foregår. At riktig drivlinje kommer til riktig karosseri til "marriage point" - der drivlinje og karosseri møtes og forenes med hverandre.

Les om vårt første kjøre-inntrykk av Opel Ampera-e her:

Her monteres interiøret i en Chevrolet Sonic som bygges på samme samlebånd som den nye Opelen.  
Her monteres interiøret i en Chevrolet Sonic som bygges på samme samlebånd som den nye Opelen.  

Nedtur og lovløse tilstander

Fabrikken er også arbeidsplassen til 1.200 amerikanere. I tillegg til mange andre som er tilknyttet på en eller annen måte. Enten som underleverandør, eller leverandør av andre tjenester som for eksempel transport av biler.

Detroit ble svært hardt rammet av finanskrisen. I de virkelig gode årene hadde byen rundt to millioner innbyggere. Da finanskrisen slo til for fullt, endte det med mange konkurser. Arbeidsledigheten økte drastisk. Det samme gjorde alkoholforbruk og vold. Det var nærmest lovløse tilstander.

Mange låste husene sine, la nøkkelen under matten og dro for finne nye jaktmarker. Fortsatt ser man typiske arbeiderboliger stå forlatte med flassende maling, knuste vinduer og ugress oppetter veggene - folketomme og ubebodde.

Men byen er atter på vei opp etter noen svært tunge år. Innbyggertallet er nå oppe i 700.000-800.000 igjen, og til tross for et betydelig etterslep på alt fra finanskrisen, så råder en ny og forsiktig optimisme her nå.

Les også: Her er Opels nye flaggskip

Denne dama styrer lakkeringen av de forskjellige bilene, selve jobben gjøres naturligvis av roboter. 
Denne dama styrer lakkeringen av de forskjellige bilene, selve jobben gjøres naturligvis av roboter. 

Store investeringer i elbil-produksjon

I denne, kall det oppbyggingsfasen, er derfor nettopp denne fabrikken en svært viktig brikke i et komplisert puslespill.

Fabrikken åpnet i 1983 og er således av byens nyeste og mest moderne. Det har blitt produsert mer enn fem millioner biler her siden starten.

Fabrikken ble i utgangspunktet bygget for å produsere GMs mest miljøvennlige biler. Det er derfor ikke de tradisjonelle store, amerikanske dollarglisene og pickup-ene som har blitt laget her. Men småbiler – både for Chevrolet, Buick, Pontiac og nå også Opel.

Kvalitetskontrollen av karosseriplatene er fortsatt manuell. 
Kvalitetskontrollen av karosseriplatene er fortsatt manuell. 

Fabrikken har også underveis fått mangfoldige priser for sin "grønne profil". Blant annet var de tidlig ute med å benytte solceller som energikilde.

I 2014 ble det investert 160 millioner dollar for produksjonen av Chevrolet Bolt EV og Opel Ampera-e.

Investeringer som norske elbilkunder snart nyter godt av.

Opel har så langt sagt at alle som bestilte bil før 13. desember i år, vil få den produsert i 2017. I dette ligger naturligvis at det kan bli betydelig ventetid på Ampera-e. Den store utfordringen blir derfor å skaffe nok biler til det som garantert blir stor etterspørsel fra det norske markedet.

Les mer: Både priser og mer informasjon om Opel Ampere-e finner du her: