Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salget av elbiler i Norge har gått til himmels de siste årene. Og det kommer ikke til å stoppe her.

Nå er nemlig en rekke nye modeller på gang. Og ikke minst pågår det et skikkelig kappløp blant bilprodusentene, som jobber for å øke rekkevidden.

Det fremste eksempelet på det er Opel Ampera-e. I høst debuterte den på bilutstillingen i Paris, med brask og bram. For der de fleste elbilene i dag har en maksimal rekkevidde på rundt 300 kilometer, slår Ampera-e i bordet med mye mer. Nærmere bestemt over 500 kilometer.

Eksklusiv gruppe i Detroit

Ikke overraskende har det skapt enorm interesse i det norske markedet. Kundene har strømmet til Opel-forhandlerne og har sørget for et rekordhøyt forhåndssalg.

De aller første eksemplarene av Ampera-e kommer til Norge rundt påsketider neste år. Men allerede nå har Brooms bilekspert Benny Christensen fått stifte nærmere bekjentskap med den, i USA.

Benny er nemlig akkurat nå i Detroit, der Opel-eier General Motors har sitt hovedkvarter. Sammen med en eksklusiv gruppe bestående av 20 biljournalister fra hele Europa har han akkurat fått en nærmere presentasjon av Ampera-e, inkludert den aller første kjøreturen med bilen:

Ampera-e går inn i klassen for ganske kompakte elbiler, men den innvendige plassen imponerer.
Ampera-e går inn i klassen for ganske kompakte elbiler, men den innvendige plassen imponerer.

Norge er det første landet Ampera-e skal lanseres i

Førserie-modell

– Det er ikke bare vi i Norge som er spent på Ampera-e. Når den kommer, vil den revolusjonere markedet for de folkelige elbilene. Bortsett fra Tesla, som koster mye mer, er dette den eneste elbilen som i praksis tar bort hele problemet med rekkeviddeangst. 50 mil er mye! Her snakker vi om å heve lista for hele markedet. Og konkurrentene har ikke annet valg enn å forsøke å henge på. Det jobbes på spreng mange steder i verden akkurat nå, sier Benny.

– Men fortell, hva er førsteinntrykket ditt av Ampera?

– I dag har vi fått se nærmere på en såkalt førserie-modell. Det er ikke en prototype, men det er en av de aller første eksemplarene som har blitt produsert. Vi er altså i en veldig tidlig fase av hele prosjektet. Derfor er det fortsatt ganske mye hemmelighold her. Blant annet er en rekke detaljer i interiøret tildekket. Og å få kjøre bilen selv var ikke aktuelt, det vil ikke Opel la oss gjøre. Men jeg har vært med på kjøretur, med en GM-ansatt bak rattet, forteller Benny.

Fortsatt litt maskert: Slik ser det ut inne i det eksemplaret av Ampera-e vi fikk være med og teste.
Fortsatt litt maskert: Slik ser det ut inne i det eksemplaret av Ampera-e vi fikk være med og teste.

Her er Opels nye flaggskip

Duger som familiebil

– Det første som slår meg med Ampera, er at den er imponerende rommelig innvendig. Alt av batterier er plassert under gulvet, det er helt flatt gulv inne i bilen. Det er med på å gi plassforhold som går utenpå de aller fleste konkurrentene. Sittestillingen er også ganske høy, det gir god oversikt og svært bra beinplass, både foran og bak. Bagasjerommet er på 381 liter, 1.274 liter med baksetet nedfelt. Det betyr at den faktisk kan duge som familiebil for de som ikke har de aller største plassbehovene.

– Innvendig er dette litt typisk Opel. Oversiktlig, moderne og funksjonelt. Setene føles litt tynne i stoppen, det handler naturligvis om både plass og vekt. Flere detaljer i interiøret er som sagt maskert. Den store infotainmentskjermen spiller hovedrollen på dashbordet. Oppløsning og grafikk ser veldig bra ut, her ser det ut som Opel har gjort jobben veldig bra, forteller Benny.

Batteriene er plassert lavt i bilen, det gir blant annet helt flatt gulv innvendig.
Batteriene er plassert lavt i bilen, det gir blant annet helt flatt gulv innvendig.

LES MER: Ordrebunken er skyhøy

Kommer i mars

– Hva med designet?

– Ampera ser ganske snerten ut i virkeligheten. Opel tilbyr den også i mange freshe farger. Det gjør at den nok kommer til å skille seg litt ut i trafikkbildet i Norge, i alle fall i starten, mener Benny.

I USA skal Ampera-e selges under navnet Chevrolet Bolt. General Motors venter seg mye av bilen, som i praksis vil utfordre Tesla, men til en langt lavere pris. De første eksemplarene er ventet til Norge i mars. Så starter utleveringen til alle som har bestilt fra april/mai.

Hva den skal koste i Norge er foreløpig ikke klart.

Elbil-revolusjon

– Nei, den norske importøren holder kortene tett til brystet, både når det gjelder pris og hvor mange de har forhåndssolgt. Men det blir antydet startpris på rundt 300.000 kroner, kanskje noe under. I forhold til rekkevidden er det usedvanlig mye elbil for pengene.

– Dette er i praksis en elbil-revolusjon, og det er moro å få oppleve den så tett på, avslutter Benny.

Vi kommer tilbake med mer om Ampera-e så snart han er hjemme i Norge igjen.

Har du elbil? Da vil vi vite hva du synes om den, klikk her for mer info:

Slik ser dashbordet ut, ukamuflert. I mars neste år er de første eksemplarene på plass i Norge. 
Slik ser dashbordet ut, ukamuflert. I mars neste år er de første eksemplarene på plass i Norge. 

LES OGSÅ: Noen ganger er det ikke så smart med pen dame