Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Lexus LS debuterte tilbake i 1989, var det starten på det som har blitt et aldri så lite bil-eventyr.

LS 400 var nemlig den første modellen ut fra Lexus. Skeptikerne var mange. Trodde Toyota virkelig at Lexus kunne ta opp kampen mot premiummerkene?

27 år senere vet vi at det ikke har vært bare enkelt, men samtidig: At Toyota og Lexus har lykkes.

Skjedd mye

Lexus har blitt en stor suksess. Først i USA, senere videre rundt i verden.

I Norge har veksten vært kraftig de siste årene, etter hvert som modellutvalget har blitt bredere.

Nå er det straks klart for en helt ny generasjon LS. Den første fikk sin debut på bilutstillingen i Detroit, USA. Det gjør den nye også, når dørene åpnes i januar.

I mellomtiden har det skjedd mye med Lexus. I starten slo de seg opp ved å tilby luksuriøse biler med høy komfort, mye utstyr og ikke minst klasseledende støydemping.

Ikke akkurat utagerende design, men både luksusfølelse og byggkvalitet var høy. 
Ikke akkurat utagerende design, men både luksusfølelse og byggkvalitet var høy. 

Dømt nord og ned – nå feirer de jubileum

MYE grill

Senere har kjøreegenskaper og design også blitt viktig for japanerne. De siste årene har de vist oss en rekke dristige design. Det er ventet at det vil fortsette på nye LS.

Her ligger det an til stor sedan, med coupelignende silhuett. Lexus lover selv visjonær teknologi, Bilen bygges på en forlenget versjon av selskapets helt nye globale plattform for luksusbiler (GA-L) – som deles med modellen LC.

Ut fra det første teaserbildet fra Lexus kan vi slå fast at fronten følger trenden vi har sett fra merket de siste årene. Her snakker vi MYE grill, og et design som er egnet til å skille seg fra mer nøkterne, tyske konkurrenter.

Dette er luksus-SUV til folkepris

Under 100.000 kroner

De første LS-generasjonene bar preg av at de ikke ville risikere å skremme bort noen kunder på grunn av designet. Nå tør Lexus å dra på mye mer.

Så langt er det svært sparsomt med informasjon rundt nye LS. Men framover mot Detroit-utstillingen er det nok grunn til å vente at Lexus drypper litt mer, kanskje også flere bilder.

PS: I bruktmarkedet i Norge ligger det som regel en liten håndfull LS-eksemplarer. Alt fra første generasjon som du nå kan få godt under 100.000 kroner, til nyere modeller som fort koster rundt en million kroner. Biler som dette har generelt høyt verditap de første årene, derfor kan du spare mye penger på å kjøpe brukt, kontra helt nytt.

Har du en Lexus? Da vil vi gjerne vite hva du synes. Klikk her for mer info:

Dette er dagens LS, det er nok grunn til å vente solide endringer i designet når den nye kommer.
Dette er dagens LS, det er nok grunn til å vente solide endringer i designet når den nye kommer.

Her får du luksusbil til under 1/3 av nypris