Regjeringen satser på drivstoff som kan øke klimautslippet

Storsatsing på biodrivstoff er et av regjeringens viktigste klimagrep. Men mye av drivstoffet bidrar trolig til økte globale utslipp, ifølge regjeringens beregninger.

DRIVSTOFF DYRKES PÅ MATJORD: I budsjettforhandlingene måtte finansminister Siv Jensen (Frp) og regjeringen godta Venstres krav om økt satsing på biodrivstoff. Miljøeffekten er omdiskutert.  Foto: Ruud, Vidar/NTB scanpix
DRIVSTOFF DYRKES PÅ MATJORD: I budsjettforhandlingene måtte finansminister Siv Jensen (Frp) og regjeringen godta Venstres krav om økt satsing på biodrivstoff. Miljøeffekten er omdiskutert.  Foto: Ruud, Vidar/NTB scanpix

– Vanlig diesel kan medføre lavere globale klimautslipp enn dagens biodrivstoff fra matvekster, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) til NTB.

I forhandlingene om statsbudsjettet godtok regjeringen Venstres krav om en svært kraftig satsing på biodrivstoff. Andelen biodrivstoff i veitrafikken skal innen 2020 økes fra 5,5 til 20 prosent. 8 prosent av totalen skal være såkalt avansert biodrivstoff, som ofte er basert på avfall eller skogråstoff.

Resten vil etter alt å dømme være «første generasjons» biodrivstoff laget av raps, sukkerrør, mais og andre jordbruksprodukter – som Helgesen erkjenner kan være verre enn vanlig diesel og bensin.

Å beregne klimautslipp fra biodrivstoff er ingen enkel sak, siden mange ulike faktorer påvirker regnestykket.

Helgesen baserer seg på anslag som tar hensyn til det som kalles indirekte arealbruksendringer (ILUC). Biodrivstoff dyrket av bønder i EU, kan øke etterspørselen etter mat fra land hvor regnskog hogges for å gjøre plass til jordbruk – noe som medfører klimautslipp. (©NTB)