Den ene var en katastrofe – den andre må bli mye bedre
Slik endte den første offensiven fra Kina.
Når kinesiske LYNK & Co nå gjør seg klare til å sette sin aller første bilmodell i produksjon, handler det også om det som skal bli en ny offensiv for kinesiske bilmodeller i Europa.
Bak LYNK & Co står kinesiske Geely, som også eier Volvo. Deres første bilmodell heter så langt bare 01, den er utviklet i nært samarbeid med Volvo. Målsetningen er å kunne bruke samme teknologi i flere bilmodeller, fra begge merker. På den måten får LYNK & Co tilgang til en rekke tekniske løsninger de ellers måtte sett langt etter.
Var akterutseilte
Den kompakte SUV-en 01 går i produksjon neste år. I første omgang skal den selges hjemme i Kina, så kommer den til Europa i 2018.
Da har det gått over ti år siden kinesiske bilprodusenter forsøkte seg i Europa sist. Etter mange år med rykter (og mange konkurrenter som fryktet det verste) satset flere Kina-merker på Europa i årene 2004-2006. Det endte med et skikkelig mageplask.
Det viste seg nemlig raskt at de kinesiske bilene var akterutseilt på de fleste områder. Byggkvalitet, kjøreegenskaper og finish lå langt bak de europeiske konkurrentene. Og ikke minst: Kollisjonssikkerheten var elendig, noe som effektivt skremte bort de fleste kundene.
Sjekk disse livsfarlige nybilene
Over før det hadde begynt
Bilen som for alvor ble et symbol på det het Jiangling Landwind. Da den ble krasjtestet hos tyske ADAC gikk det virkelig galt.
– Vi har ikke sett et så dårlig resultat i løpet av våre 20 år med tester, het det i konklusjonen fra ADAC.
Dermed var satsingen over før den egentlig hadde begynt. I årene som har gått har det blitt solgt noen hundretalls Kina-biler årlig, i land som Italia, Tsjekkia, Nederland og Storbritannia. Men noen stor satsing har ingen våget seg på – før nå.
Denne Kina-bilen skulle egentlig vært i Norge for flere år siden
Går ikke i samme fella
LYNK & Co er nemlig tydelige på at Europa vil bli et svært viktig marked for dem. Forretningsmodellen bygger på å utnytte Volvos teknologi og kunnskap, samtidig som bilene skal bygges i Kina og selges uten mellomledd. På den måten kuttes kostnadene til produksjon, distribusjon og salg mest mulig. LYNK & Co skal også tilby svært mye utstyr, til priser som skal ligge godt under konkurrentene.
Det er dessuten noen klare tanker rundt bildeling. En egen digital nøkkel, gjør at eieren kan gi andre tilgang til bilen. Via en app kan eieren også kontrollere og overvåke bilen, enten fra en mobiltelefon eller direkte fra bilen.
Krasjtestene ble nådestøtet for de kinesiske bilene forrige gang. Den fella går LYNK & Co garantert ikke. Samarbeidet med Volvo gir dem tilgang til det siste av avansert sikkerhetsteknologi. Her kan vi nok forvente krasjtest-resultater som er minst like bra som de beste konkurrentene.
Kinesisk bil: Denne krasjtesten er historisk