Dette skal bli verdens største buss
Slik ser det ut når Volvo tenker stort.
Volvo har en lang tradisjon med produksjon av busser. Volvo Bussar er en av verdens største produsenter av store rute- og turistbusser.
Under FetransRio-messen i Rio de Janeiro Brasil, viste de i den forbindelse fram en bokstavelige talt stor nyhet. Nemlig en dobbeltleddet buss med en lengde på 30 meter, som kan ta med seg 300 passasjerer!
Gran Artic 300 omtales av Volvo Bus-sjefen i Latin Amerika, Fabiano Todeschini, som "the greatest bus in the world".
Denne bussen vekker oppsikt på campingplassen
Perspektiv
For å ta innover seg hvor stor denne bussen faktisk er, kan vi jo nevnte at en vanlig buss er rundt 10-12 meter lang og har rundt 30 sitteplasser.
En "vanlig" leddbuss, det finnes noen av disse i Norge, er rundt 18 meter lang, og tar opptil 120 passasjerer.
Ikke den første
Gran Artic 300 er utviklet i Brasil, men blir Volvos første dobbeltleddete buss. De har nemlig en slik på samvittigheten fra før. Men den forrige tok "bare" 270 passasjerer.
Bussen blir satt i arbeid allerede neste år. Men du kan "dessverre" ikke forvente å se den på norske veier. Den er nemlig designet for en helt spesifikk oppgave ...
Buss: Du vil kanskje ikke tro hvem som ble tatt uten belte ...
Bus Rapid Transit
Verdens største buss skal nemlig brukes til en rute som går tvers igjennom Rio de Janeiro. En såkalt Bus Rapid Transit (BRT)-rute.
Tanken er at dette skal bidra til langt mer effektiv og miljøvennlig transport.
Gjennomsnittsfarten på ruten skal ligge på drøyt 35 km/t. Det er for eksempel mer enn dobbelt så raskt som bussene i New York kjører.
820.000 passasjerer per dag
Den nye ruten gjennom verdensmetropolen i Brasil skal kunne frakte 50.000 passasjerer i timen. Tilsvarende 820.000 per dag.
For å klare dette, må de altså ha en såpass stor buss, samt spesialdesignede "stasjoner" som er forhøyet, slik at bussen slipper å senke seg ned for å slippe inn passasjerer.
Snakk om kreativ bussreklamen!
Krever spesialbehandling
I tillegg til de forhøyede stasjonene, krever Volvos nye monsterbuss både tilpassede veier uten for mange svinger (ja, det kreves litt å snu denne doning 360 grader). Den høye vekten tilsier også at dette må hensynstas.
Men alt dette er det tatt høyde for i BRT-nettverket som skal komme i Rio de Janeiro.