En skikkelig kontrakt er viktig ved bruktbilkjøp, sier generalsekretær og jurist i KNA, Børre Skiaker. 
En skikkelig kontrakt er viktig ved bruktbilkjøp, sier generalsekretær og jurist i KNA, Børre Skiaker. 

Slik unngår du bruktbil-fellene

Dette er juristens beste råd.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bruktbilkjøp topper hvert år klagestatistikken hos Forbrukerrådet. Noe som er kjedelig, irriterende og energikrevende for alle involverte parter. Enten man kjøper eller selger bil, så er ikke dette noen hyggelig situasjon.

Men hva kan man gjøre for å unngå å bli en del av den kjedelige statistikken?

En av dem som vet mye om nettopp det er generalsekretær og jurist i Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA), Børre Skiaker.

Kontrakt er viktig

– Det kanskje aller viktigste er å skrive kontrakt slik at partene har et dokument som synliggjør hva som er avtalt. Det er alfa og omega. Uten skriftlig kontrakt blir det ofte ord mot ord i en konfliktsituasjon og det blir vanskelig å bevise hva som egentlig ble avtalt. Kontrakt er dermed et viktig dokument for både selger og kjøper, forklarer Skiaker.

– I kontrakten bør det komme klart frem hvem partene er, det vil si navn, adresse, fødselsnummer og telefonnummer og e-post adresse. Videre må bilens merke og registreringsnummer med, tilleggsutstyr som følger med, kjente feil på bilen bør skrives ned, samt hvilken pris som skal betales. Selvfølgelig må årsmodell og kilometerstand på bilen også være med.

– Det er også viktig å avtale når bilen skal hentes og hvordan betaling skal skje. Kvittering for betalt beløp må kjøper ta vare på, sier Skiaker.

Det finnes ferdige kontaktformularer på Internett som er enkle å laste ned og som inneholder de tingene man bør ha med i en slik kontrakt. De er også enkle å fylle ut.

Du kan laste ned kjøpekontakt her:

– Viljen til å ta tak i reklamasjonssaker synes å bli bedre

–Hvor er det tryggest å kjøpe bruktbil - merkeforhandler, bruktbilsjappe, eller privat - og hvorfor?

– Det som er avgjørende er at selger er seriøs og ærlig. At selger i tillegg vet litt om sitt ansvar, kan være positivt. Da er det ofte enklere hvis du som kjøper reklamerer på kjøpsrettslige mangler.

– Bilforhandlerne, og kanskje spesielt merkeforhandlerne, har i flere år rettet fokus mot håndteringen av reklamasjonssaker. Kunnskapen og viljen til å ta tak i reklamasjonssaker synes å bli bedre, selv om det finnes et forbedringspotensiale hos noen.

– Fordelen med en merkeforhandler er at denne har en importør i «ryggen» og ofte har flere å spille på om det skulle være nødvendig. Kjøper du privat, bør du ha mer kunnskap om både bil og kjøpsprosessen, mener Skiaker.

Før du kjøper bil; sjekk eiernes erfaringer om den her:

Ingen garanti om du kjøper privat

- Hva er hovedforskjeller med tanke på rettigheter rundt reklamasjon og garantier, ved å kjøpe privat og hos forhandler?

– Hvis du kjøper bil fra en forhandler er det to års reklamasjonsfrist eller fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. I tillegg gir forhandlerne ofte en garanti til kjøper.

– Hvis du kjøper bil privat,er det to års reklamasjonsfrist mot selger. Ofte ingen garanti med mindre bilen er såpass ny at fabrikkgarantien fremdeles gjelder. Det er også vanlig at en privat selger påfører i kontrakten at bilen «selges som den er».For kjøper betyr dette at det skal noe mer til for å vinne frem med en reklamasjon, avslutter Børre Skiaker.

Har du spørsmål til KNA-juristen, kan du stille dem her:

Å kjøpe bruktbil kan være risikosport, kanskje særlig hvis du gjør det fra andre enn en forhandler.
Å kjøpe bruktbil kan være risikosport, kanskje særlig hvis du gjør det fra andre enn en forhandler.