Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bildet av barnet, som er utstyrt med hvit kappe og lys på hodet, utløste en rekke negative kommentarer på sosiale medier.

Det er butikkjeden Åhléns som står bak reklamen som vekker så sterke reaksjoner på ytre høyrefløy i Sverige.

«Kvalmt av dere å gjøre narr av våre nordiske tradisjoner på denne måten», heter det i ett av innleggene på varehusets facebookside. En annen skriver «Faen, jeg spyr».

– Det er utrolig støtende å se disse hatefulle kommentarene, sier Åhléns kommunikasjonssjef Weronika Nilsson til Nyheter24.

Det tok imidlertid ikke lang tid før motreaksjonene kom. Mange ytrer sin støtte til varehuset og sier de skal begynne å handle der.

Innlegget som ble lagt ut 29. november er nå delt nesten 800 ganger, og har fått 5400 kommentarer. De aller fleste er positive.

En kjærlighetsbølge har skylt over hatet, skriver det svenske nyhetsbyrået TT.

(©NTB/TV 2)