Her er den altså på bruktmarkedet i Norge: Alfa Romeo Giulia. En linjelekker sedan, som er regnet som den viktigste modellen i Alfa Romeos historie. Denne MÅ de lykkes med, for å komme seg skikkelig på beina. Faksimile: Finn.no
Her er den altså på bruktmarkedet i Norge: Alfa Romeo Giulia. En linjelekker sedan, som er regnet som den viktigste modellen i Alfa Romeos historie. Denne MÅ de lykkes med, for å komme seg skikkelig på beina. Faksimile: Finn.no

Se – nå finner du den i bruktmarkedet

Denne har mange ventet lenge på.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den norske importøren av Alfa Romeo opplever ikke akkurat en medgangsbølge for tiden.

Men nå har de i alle fall endelig fått sin nye modell Giulia på plass. Den er enn så lenge kun tilgjengelig som sedan, som ikke er så positivt for det norske markedet.

At denne er høyst velkommen, ikke minst blant mange Alfa Romeo-fans, er det imidlertid ingen tvil om.

Og for de som vil forsøke å spare penger, er det også dukket opp noen eksemplarer i bruktmarkedet. I skrivende stund ligger det faktisk hele ni til salgs her i Norge.

Den billigste blir din for knappe 500.000 kroner.

Dette blir en av de viktigste bilene deres noensinne

Litt å spare

Dette er en Giulia 2,2 JMTD Super. Det betyr at du får 180 hesters dieselmotor og bakhjulsdrift.

Med manuell girkasse, slik bilen vi har funnet har, er startprisen 418.000 kroner.

Men inkludert det utstyret som følger bilen, samt vinterdekk, ville nok listeprisen ligge på rundt 530-540.000 kroner. Så noe en viss besparelse er det altså, om du ikke er avhengig av å spekke bilen selv.

Giulia kommer i en rekke versjoner, med alt fra 150 hk diesel til 510 hk bensinmotor. 
Giulia kommer i en rekke versjoner, med alt fra 150 hk diesel til 510 hk bensinmotor. 

Broom-Benny avduket Alfas nye sportsbil

Bra utstyrt

Her får du litt spesiell gråfarge (Lipari Grey), med sort skinninteriør. Super-betegnelsen betyr at du har mellomste utstyrsnivå (toppnivået er Quadrifoglio).

Men egentlig er det hvilke pakker du bestiller som avgjør hvor godt utstyrt bilen er. I dette tilfellet er både Sportspakke med adaptive lys, oppgradert klimapakke, kaldt land-pakke, komfortpakke, elektriske seter-pakke og kjøre assistentpakke inkludert.

Kort sagt er det ekstrautstyr for rundt 100.000 kroner. I tillegg får du med vinterdekk.

Alfa Romeo som pendlerbil: Fornuft eller galskap?

Går godt

2,2-liter dieselmotoren er den eneste som er tilgjengelig på bruktmarkedet. Her får du et bra fraspark, og med manuell girkasse (6 trinn) gjør den unna 0-100 km/t på 7,2 sekunder.

Den klarer seg også med et svært lavt forbruk, på bare 0,42 l/mil.

Hvis du finner en bil med automatgirkasse, blir imidlertid både forbruk og ytelser enda litt hvassere. Den sparer 0,1 sekund på sprintøvelsen, samtidig som blandet forbruk kuttes til 0,4 l/mil.

Klikk her for å se hele annonsen

Helt ny

Giulia er altså en helt ny skapning i Alfa Romeo-familien. Designet er blitt lovpriset lenge allerede, og følger opp det italienske merkets tradisjoner. En Alfa Romeo blir lagt merke til.

Interiøret har også fått et betydelig løft fra tidligere modeller, og nå satses det på et nytt infotainmentsystem, med menyhjul i stedet for touchskjerm.

Les Bennys bruktbilguide på Alfa Romeo 156

Interiøret har blitt langt mer moderne enn tidligere modeller, og gir høyere premiumfølelse. De fleste modellene som ligger til salgs i bruktmarkedet har manuell girkasse.
Interiøret har blitt langt mer moderne enn tidligere modeller, og gir høyere premiumfølelse. De fleste modellene som ligger til salgs i bruktmarkedet har manuell girkasse.

– Ikke noe bruktbil fra helvete dette, nei!